بازدید امروز : 88
بازدید دیروز : 124
کل بازدید : 363181
کل یادداشتها ها : 1747
از امام صادق(ع) نقل شده است: «کف الاذی و قلة الصخب یزیدان فی الرزق»؛ ترک اذیت و آزار و کمی جار و جنجال، رزق را زیاد میکند. (3)
همچنین حضرت علیبن الحسین(ع) میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود: «انالله عزوجل جعل ارزاق الم?منین من حیث لایحتسبون و ذلک أن العبد اذا لم یعرف وجه رزقه کثر دعائه»؛
خداوند عزوجل، ارزاق م?منین را در ناحیهای که گمان نمیبرند، قرار داد و این به دلیل آن است که بنده، وقتی نداند رزق او از چه ناحیهای به دست او میرسد، به دعای زیاد مشغول میشود. (4)
«ابیبصیر» از امام صادق(ع) و او از پدرش ... از امام علی(ع) نقل میکند که فرمود: «اذا فرغ أحدکم من الصلوة فلیرفع یدیه الیالسماء و لینصب فیالدعاء»؛ همین که فردی از شما از نماز فارغ شد، باید دو دست خود را به طرف آسمان بالا برده و به دعا مشغول شود.
راوی میگوید: ای امیر م?منان (ع)، آیا مگر خداوند متعال در هر مکانی نیست؟ امام (ع) فرمود: بله او همه جا هست. راوی میگوید: پس چرا دعا کننده باید دو دست خویش را به طرف آسمان بالا برد؟ امام (علیهالسلام) فرمود: آیا قرائت ننمودی «وَفِی السَّمَاء رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ»؟
پس از کجا رزق را میطلبی؟ جز از محل آن باید درخواست کنی که همواره با وعدههایی در آسمان داده است.
برای کسب روزی به دام حرام نیفتیم
همچنین در میان علما، «آیتالله بهجت» نیز بر کسب روزی حلال تاکید کرده و میگوید: برای کسب روزی به دام حرام نیفتید، چرا متنبه نمیشویم! خداوند متعال در آیه 118 سوره مبارکه «طه» میفرماید:
«إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَى»
(ای آدم) تو در بهشت گرسنه و برهنه نمیگردی!
یعنی اگر حرام نخوری، از گرسنگی و تشنگی نمیمیری و بهشت برای تو فراهم است؛ وگرنه نیست. اگر بهشت و خلد برین را باور داشته باشیم، این قدر با احکام و دستورات الهی مخالفت نمیکنیم. اینکه شیطان به حضرت آدم و حوا (علیهماالسلام) گفت:
«وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ»
پروردگارتان شما دو نفر را از خوردن میوه این درخت، تنها برای این نهی نمود که مبادا ملک یا جاودانه شوید. یعنی اگر در بهشت بمانید، نه ملک میشوید و نه جاودانه، پس با عصیان و خوردن شجره نهی شده، بروید در آتش جهنم.
چقدر کارها به پرندگان شبیه است، برای آنها دام میگذارند و دانه در دام میریزند و آنها برای برداشتن دانه میروند، اما در دام میافتند. دل انسان اگر در دام باشد چه؟! آیا خداوند ما را به این امور مبتلا کرده تا خود را مضطر ببینیم و به فساد و عشرتهای نامشروع مبتلا و مشغول باشیم؟! (5)
پینوشتها:
1 - تفسیر قرطبی، ج 17، ص 42 و 43
2- نورالثقلین، ج 5، ص 126
3- همان
4- همان، ص 125
5- در محضر بهجت، ص 173-172