بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 20
کل بازدید : 366200
کل یادداشتها ها : 1747
نوه امام خمینی(ره) گفت: اینکه انقلاب در روزهای عاشورایی مظلوم باشد، آسیبی برای جامعه اسلامی است چراکه آرمانهای انقلاب برخاسته از حقیقت عاشوراست و نباید اجازه دهیم انقلاب از عاشورا جدا شود.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین سید علی خمینی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته استان قم که در مصلی قدس برگزار شد، با بیان اینکه رژیم منحوس پهلوی در 12 محرمالحرام امام خمینی(ره) را بازداشت کرد، اظهار کرد: نهضت امام خمینی(ره) در 15 خرداد آغاز و در 22 بهمنماه به پیروزی رسید.
وی با تاکید بر اینکه با گذشت زمان به بزرگی این نهضت افزوده میشود، اضافه کرد: اکنون آموزههای انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است.
نوه امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را نشات گرفته از آموزههای دینی عاشورا دانست و تصریح کرد: شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه دوران سیدالشهدا با جامعه دوره انقلاب شبهاتهای بسیاری دارد که یکی از این شبهات خالی شدن اسلام از محتوای عملی است.
وی با اشاره به اینکه حاکم کشور دارای مردم مسلمان نباید نسبت به آموزههای دینی بیتوجه باشد، مطرح کرد: حاکمان دوران امام حسین(ع) و دوران امام خمینی(ره) نسبت به رعایت احکام دینی بیتوجه بودند.
خمینی از فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر پرهیز مسؤولان نظام اسلامی از زندگیهای تجملگرایانه یاد و خاطرنشان کرد: مسؤولان نباید زندگی اشرافی داشته باشند چراکه در غیر از این صورت حکومت اسلامی را به حکومت سلطنتی تبدیل کردهایم.
این استاد برجسته حوزه یادآور شد: جامعه که از آموزههای سیاسی اسلام خالی شده است به جامعه ضد اسلام تبدیل میشود و این موضوع در حکومت رژیم شاهنشاهی و یزید به خوبی قابل مشاهده بوده است.
وی با بیان اینکه هنجارشدن اشرافیت و ارزش شدن ثروت از آسیبهای کنونی جامعه است، عنوان کرد: اسلام نگاه کمونیستی ندارد که همه باید یک اندازه باشند و ثروت نداشته باشند اما اشرافیت قابل قبول نیست زیرا فاصلهگرفتن میان طبقات مردم و ایجاد تبعیض را به دنبال دارد.
خمینی با تاکید بر اینکه مسؤولان اسلامی نباید روش مسؤولان غربی را دنبال کنند، اضافه کرد: مردم فقر و مشکلات را تحمل میکنند ولی نمیتوانند نسبت به تبعیض ساکت باشند، مشکل سرمایهگذاری غرب این است که ثروت 99 درصد مردم جهان در اختیار یک درصد مردم باشد.
وی تبعیض را نتیجه زندگی اشرافی دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) در فرمایشات خود به صورت مستمر به حمایت از مردم مستضعف تاکید داشتهاند چراکه افرادی که پای آرمانهای انقلاب ایستاده در میان این قشر حضور دارند.
یادگار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ترامپ برآمده از نظام سرمایهداری است زیرا با تکیه بر ثروتی که دارد بالا آمده است و اکنون مسؤولان نظام آمریکا نمیدانند با این شخصیت چه کار کنند.
وی با تاکید بر اینکه اسلام نمیتواند جامعه فاسد را تحمل کند، عنوان کرد: کسی تصور نمیکرد امام خمینی(ره) بدون سرمایه و فقط با تکیه بر وعدههای الهی بتوانند مقابل رژیم شاهنشاهی ایستادگی کنند.
خمینی پرهیز از مصلحتسنجی را از تاکیدات امام خمینی(ره) برشمرد و گفت: برخی از مصلحتسنجیها برخواسته از راحتطلبی است چراکه در دوران امام خمینی(ره) برخی خطاب به ایشان میگفتند بر اساس مصلحتسنجی باید وظیفه شرعی را کنار بگذاریم.
وی ولایت محوری را از دیگر ویژگیهای نهضتهای امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) دانست و افزود: اینکه برخی از روشنفکران میگویند امام خمینی(ره) ولایت فقیه را مطرح نکرده، اشتباه است؛ اکنون باید این اصل مترقی در میان مردم تبیین شود تا دشمنان نتوانند در مورد آن سخنان نادرست مطرح کنند.
این استاد حوزه یادآور شد: اینکه از عاشورا و محرم بدون توجه به آرمانهای امام خمینی(ره) گذر کنیم و انقلاب در روزهای عاشورایی مظلوم باشد، آسیبی برای جامعه اسلامی است چراکه آرمانهای انقلاب برخواسته از حقیقت عاشوراست و نباید اجازه دهیم انقلاب از عاشورا جدا شود.
وکیل مدافع طیفی از مفسدان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی میگوید « فساد، زمینهساز واقعه عاشورا بود.»
سیدمحمود علیزاده طباطبایی: به زودی حکومت پیامبر(ص) تبدیل به خلافت موروثی شد و ارزشها به کلی از دست رفت. کشورگشاییها و تقسیم غنائم بین رزمندگان دنیاطلبی را در قلب و روح مسلمانان حاکم کرد؛ به طوری که ثروتهای افسانهای در تملک برخی بزرگان قرار گرفت. هنوز از ظهور اسلام بیش از سه دهه نگذشته بود که تبعیض و ظلم گسترده سراسر جامعه اسلامی را فراگرفت.
وی با اشاره به جملات امیرمؤمنان(ع) در هنگام بیعت مبنی بر اینکه «اگر بیتالمال به کابین زنان رفته باشد، آن را برمیگردانم» مینویسد: برخی بزرگان که در تنهاییهای علی(ع) با او بودند و در سقیفه رأیشان علی(ع) بود، با ثروتهای افسانهای حاصل از کشورگشاییها به جایی رسیدند که در مقابل علی(ع) قرار گرفتند و علی(ع) را در مدت کوتاه حاکمیتش با جنگهای داخلی و شورشهای گسترده مواجه کردند و در نهایت با شهادت امیرالمؤمنین، امام حسن(ع) را تنها گذاشتند و به معاویه روی آوردند. گسترش فرهنگ تبعیض و فساد در نیم قرن اول اسلام آنچنان انحرافی در دین ایجاد کرد که همراهی نکردن با حکومت برتابیده نمیشد تا جایی که قاضیالقضاهًْ منصوب امیرالمؤمنین (شریح قاضی) حکم به خروج حسین(ع) از دین و واجبالقتل بودن وی صادر کرد.
یادآور میشود علیزاده طباطبایی از عناصر نزدیک به کارگزاران است که از مفسدانی چون مهدی هاشمی دفاع کرده است. او همچنین وکیل مدافع شهرام جزایری، مدیر روزنامه مردم امروز (حامی نشریه شارلی ابدو که به پیامبر(ص) هتاکی کرد)، امیر حکمتی (جاسوس دستگیر شده)، سعید ملکپور (گرداننده سایتهای مستهجن)، عبدالحسین هراتی (عنصر هتاک به امام خمینی و نفوذی در دفتر هاشمی رفسنجانی)، فائزه و فاطمه هاشمی، آقای عطریانفر، و... بوده است. بنابراین باید پرسید اگر وی در روزگار امیرمؤمنان و امام حسین(ع) حضور داشت، آیا از غیر اصحاب جمل و صفین دفاع میکرد و جز به توجیه خیانتگرانی که فاجعه عاشورا را رقم زدند، میپرداخت!؟
منبع: کیهان
خطیب نمازجمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه فتنه 88 مصداق الناس بود تاکید کرد: نباید حقالناس را جناحی و باندی تفسیر کرد.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیتالله سیداحمد خاتمی در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران در سخنانی به ذکر روایتی از واقعه عاشورا پرداخت که امام حسین(ع) پیش از نبرد به افرادی که حقالناس بر گردنشان بود را از نبرد معاف کرده بود، گفت: اهمیت حقالناس حتی از نبرد علیه کفار نیز بالاتر است.
وی آبروی افراد را مصداق حقالناس دانست و افزود: برادری که در فضای مجازی فعال است و هر حرفی که شایع شد را بدون تحقیق میگوید، حقالناس است و باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشد.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه رأی مردم حقالناس است، اظهار کرد: علاوه بر نفس رأی مردم، خروجی رأی مردم نیز حقالناس است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله خاتمی ضمن محکوم کردن آشوبهای خیابانی و فتنهآفرینی در سال 88، تصریح کرد: آتشکشیدن خیابانها در آن مقطع مصداق حق الناس بود از این روز نباید حقالناس را جناحی و باندی تفسیر کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش از عزاداران حسینی به دلیل حضور در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: در عرصه داخلی زبان عاجز از شما عزاداران که معرکه کردید و حماسهای در عزای حسین(ع) آفریدید. کشور یکپارچه عزاخانه حسین بود که تشکر میکنم. تردید نکنید این جور ابراز اراداتها سیل نعمتها را به کشور سرازیر میکند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه نهضت سیدالشهدا پرچم پر افتخار اسلام است، افزود: ائمه بعد از 2 قرن این پرچم را در سختترین شرایط در اهتزاز نگه داشتند. ائمه در این دو قرن به زیارت و مجلس برای حسین و به گریاندن و نیز سجده بر تربت حسین و به شعرا که هنرتان را خرج ابیعبدالله کنید، سفارش کردهاند، عزت ما این است که هر سال مصممتر از گذشته این پرچم را به اهتزاز نگه داریم.
آیتالله خاتمی نهضت عاشورا به مثل شجره طیبه دانست و اظهارکرد: این شجره طیبه همیشه میوهای شیرین داده است، از میوههای شیرین این نهضت پیروزی انقلاب اسلامی است؛ 15 خرداد 42 نیز سرآغاز این انقلاب و پیروزی ما بود.
وی با بیان اینکه سیدالشهدا سرمایه اصلی انقلاب ما بود و امام(ره) هم سفارش ویژهای در احیای محرم و صفر داشتند، افزود: این عزاداریها نشان داد که اردوگاه دل مردم ما محبةالحسین است، یعنی وقتی پردهها کنار رود، در سودای دل مردم عشق به اباعبدالله است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: گاهی در مجالس عزادری برخی چهرهها دیده میشدند که مذهبی نبودند، اما برای حسین فاطمه مثل ابر بهار گریه میکردند، معنای آن این است که این سرمایه در کشور ما تازه است، نهادهای فرهنگی این سرمایه محبت را قدر بدانند و با همین سرمایه محبت حسین، به سمت حسینی و زینبی حرکت کردن مسیر را قرار دهند.
آیتالله خاتمی با تأکید بر اینکه عزاداریها نشان داد که یکی از محورهای وحدت ما حسین فاطمه است و در این مراسم، خط و خطوط و این جناح و آن جناح به کلی گم شد و چیزی که هویدا بود، دلدادگی به حسین(ع) بود، گفت: در شهرهای مرزی، از جمله مهاباد و یا حتی زاهدان با شکوه برای حسین فاطمه(س) سینه میزدند، این معنایش این است که محبةالحسین(ع) در سودای دلهاست و باید از این محور وحدت استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: به لطف خدا، 10 روز عزاداری باشکوه در کشور ما برگزار شد، اما یک مورد جنایت ضد امنیتی نداشتیم؛ امنیت این کشور نعمت بزرگی است که باید قدر بدانیم. همه به خیابانها آمدند، این امنیت ستودنی است که از نیروهای مخلص امنیتی کشور از جمله ناجا، وزارت اطلاعات، سازمان اطاعات سپاه که این امنیت را سامان دادند، تقدیر میکنم.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه با نگاه به لوحههای اشعار عزاداریها متوجه شدم که اشعار فاخر شده است، افزود: در اشعار امسال روح عاشورایی، ظلمستیزی و استکبارستیزی وجود داشت، در همه مجالس سخن از شهدا و شهدای مدافع حرم بود که این پدیده مبارکی است. در برخی مجالس فرزندان شهدای مدافع حرم در عشق شهیدان کربلا و پدران شهیدشان میسرودند که این پدیده مبارکی است که امیدوارم همچنان در حال تکامل باشد.
آیتالله خاتمی با بیان اینکه اطعام در عزای سیدالشهدا(ع)نسبت به سالهای قبل بی سابقه بود، گفت: از شب اول محرم اکثر مجالس عزاداری، اطعام بود، این اطعام نماد دگر دوستی است، از این ظرفیت عزاداری امام حسین(ع) باید استفاده شود.
وی، تصریح کرد: امسال مردم متدین خیلی نگران فوتبال ایران و کره جنوبی در شب عاشورا بودند، البته حق داشتند که نگران باشند مبادا حرمتشکنی شود، اما محبةالحسین(ع) کار خودش را کرد، هیچ حرمتشکنی که نشد، بماند، ورزشگاه هم یکپارچه عزادار شد، من دعاگوی همه کسانی هستم که این صحنه را آفریدند، نهضت سیدالشهدا(ع) را صادر کردند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: یکی از روزنامههای سعودی که خیلی این روزها لجن پراکنی میکنند در رابطه با بازی فوتبال ایران و کره جنوبی، نوشت که هواداران ایرانی ورزشگاه آزادی را به مکانی مذهبی تبدیل کرده بودند که به جای سر دادن شعارهای فوتبال، فریادهای یاحسین سر دادند، آنها پرچم سیاه در دست داشتند و لباس سیاه پوشیده بودند، هواداران ایرانی به جای اینکه مثل هواداران فوتبال رفتار و شادی کنند، آیین دینی و مذهبی خود را در ورزشگاه به جای آوردند.معلوم میشود که خیلی سوختهاند، بسوزید و بمیرید.«قل موتوا به غیضکم». ایران، کربلایی، عاشورایی، حسینی و هیهات منهالذله است.
آیتالله خاتمی در همین زمینه تأکید کرد: ما از مسئولین ورزش انتطار داریم که از چند سال پیش درباره زمان بازیها تدبیر کنند، این به لطف خدا به خیر گذشت، اما مسئولان تدبیر کنند که این تداخلها پیش نیاید؛ با زحمت تدبیر شد و میوه شیرین هم داد، اما این به معنای این نیست که آقایان دست روی دست بگذارند و بگویند که چارهای نیست، اگر دفعه دیگر، چنین تداخلی پیش بیاید، مورد قبول نیست.
به گزارش تسنیم، وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن محکوم کردن حمله تروریستهای داعش به عزاداران حسینی در افغانستان و نیجریه، گفت: در عزاداری امسال هم یزیدیان عمق کینهشان را نشان دادند، داعشیان یزیدی در افغانستان و نیجریه به عزاداران حمله کردند، اینها از همان تبار هستند که تا عزیز فاطمه بر زمین افتاد، وی را سنگ باران کردند، سرنوشت اینها هم مانند سرنوشت آنهاست و نابود میشوند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: در عزاداری امام حسین(ع) رسانه ملی خوب سنگ تمام گذاشت و با مردم همراهی کرد، رسانه ملی عزاداری استانها، شهرستانها و شهرهای مختلف کشور را پخش کرد که میخواهم تشویق کنم که این رسم ادامه یابد؛ رسانه ملی فقط رسانه تهران و شهرهای بزرگ نیست.
آیتالله خاتمی، تصریح کرد: حمله عربستان به مجلس ختم در یمن تیتر خبرهای دنیا بود، این جنایت بسیار فجیع بود، جنگندههای سعودی 4 بار یک سالن را بمبهای 800 کیلویی کوبیدند، بیش از 400 تن را به شهادت رساندند که بعضی از آنها از شدت سوختگی، فقط اسکلتشان باقی مانده و برخی از مجروحین نیز نقص عضو شدهاند، این جنایت یزیدیان بود که حمام خون به راه انداختند. در این جنایت، دولتهای انگلیس و آمریکا در خط مقدم هستند.
وی با بیان اینکه یکی روز پیش از حمله اخیر عربستان به یمن، عربستان و انگلیس در حال مذاکره برای قرارداد 50 میلیاردی اسلحه بودند، بعد از وقوع این جنایت، شبکه دولتی انگلیس گفت که 50 نفر در یمن کشته شدهاند که از شورشیان انصارالله بودهاند، مرگ بر دولت پیر و روباه انگلستان.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: آمریکاییهای مکار برای اینکه رد گم کنند، میگویند که ما چک سفید امضا به عربستان ندادهایم، ما میگوییم که فرماندهی این جنگ به دست لعنتی شماست. 18 ماه است از بمباران یمن میگذرد، بیش از 10 هزار تن به شهادت رسیدهاند که بیش از هزار تن از آنها کودک بودند، آیا اینها بشر نبودند، سازمانهای بینالمللی حقوق بشر، شما کجای کار هستید؟ این همه جنایت و خفه خون گرفتن! معلوم میشود که برای اینها نه حقوق بشر و نه بشر، مهم است.
آیتالله خاتمی اضافه کرد: دبیرکل سابق مفلوک و روسیاه سازمان ملل هم حداکثر زبانی جنایات آلسعود را محکوم و یا با بازماندگان احساس همدردی میکند و وقتی هم که میخواهند دولت عربستان را در زمره کودککشان قرار دهند، پول میگیرد و نام آنها را حذف میکند، این وضع سازمان ملل است، معتقدم اسم سازمان ملل را باید سازمان استکباری گذاشت و ملتها باید در پی سازمان ملل واقعی باشند.
وی تصریح کرد: در 4 روز نخست بعد از حمله عربستان به یمن، مسئولان این رژیم این حمله را انکار میکردند و میگفتند که ما نیروهای غیر نظامی را نزدهایم، اما بعد مجبور به اعتراف شدند و اظهار تأسف کردند، باید به این گرگهای خونخوار سعودی بگوییم که اگر عدالتی و دادگاه عدل بینالمللی بود، دولت شما جنایتکار جنگی است و تمام اینهایی که در این جنایت سهیم بودند، باید چند بار محکوم به اعدام میشدند؛ متأسفانه چنین دادگاهی در دنیا وجود ندارد، اما این جانیان بدتر از یزید و شمر باید بدانند که در این دنیا آه مظلومان دامن آنها را خواهد گرفت.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که روزی همه رسانههای جهان بنویسند که دولت آل سعود سرنگون و دولت آل سعود، آل سقوط شد.
معاون نخست وزیر ترکیه با هشدار درباره احتمال گسترش جنگ سوریه به نبرد میان آمریکا و روسیه، تاکید کرد که بشار اسد جایی در آینده سیاسی سوریه نخواهد داشت.
به نقل از فارس ، عمان کورتلموش» معاون نخست وزیر ترکیه بحران 6 ساله در سوریه را به «جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه» تشبیه کرده و معتقد است این درگیریها میتواند به دیگر مناطق خاورمیانه و ورای آن نیز گسترش یابد.
کورتلموش در گفتوگو با خبرگزاری «آناتولی» گفت: «اگر این جنگ نیابتی (در سوریه) ادامه یابد، شفاف بگویم که آمریکا و روسیه به یک نقطه جنگ (با هم) خواهند رسید. دنیا در آستانه شروع جنگ منطقهای یا جهانی بزرگی است.»
وی دولت «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه را «وثیقه» این درگیریها توصیف کرده و هشدار داد تا هرچه زودتر صلح را برقرار سازد و ادعا کرد که هیچ راهی برای غلبه دولت سوریه بر ائتلاف نیروهای مخالف آن، وجود ندارد.
معاون نخست وزیر ترکیه با تکرار ادعاهای قدیمی این کشور تاکید کرد بشار اسد جایی در آینده سیستم سیاسی این کشور ندارد زیرا معارضان با او مذاکره نخواهند کرد.
یک پایگاه خبری صهیونیستی مدعی شد رژیم اسرائیل برای مقابله با جنگ اتمی احتمالی با ایران، دو زیردریایی هستهای جدید دلفین از آلمان خریداری میکند.
به نقل از فارس، رژیم صهیونیستی و آلمان مذاکرات سیاسی و امنیتی را برای خرید تعدادی زیردریاییهای مدل جدید «دلفین» را روز جمعه آغاز کردند.
پایگاه خبری «جوییش پرس» با اشاره به مذاکرات رژیم صهیونیستی و آلمان نوشت اسرائیل 2 زیردریایی جدید دلفین را با کمکهای مالی آلمان میخرد تا دو مدل از قدیمیترین زیردریاییهای پنجگانهاش را بازنشسته کند. یکی از آنها سال 2018 تحویل خواهد شد.
این وبگاه مدعی است ناوگان زیردریاییهای رژیم صهیونیستی متشکل از 5 زیردریایی هستهای دلفین، بزرگترین و گرانترین تسلیحات این رژیم برای مقابله با جنگ اتمی احتمالی با ایران است.
جوییش پرس در ادامه ادعاهایش نوشت: «این زیردریاییها که بزرگترین در نوع خود هستند که آلمان بعد از جنگ جهانی دوم ساخته است، توانایی حمل 16 اژدر با کلاهکهای هستهای و موشکهای کروز با بُرد 1400 کیلومتر را دارد پس درصورت وقوع جنگ با ایران، میتواند هر نقطهای از این کشور را هدف قرار دهد.»
بر اساس اطلاعات نشریه دفاعی «آی اچ اس جینز»، این زیردریاییها به دلیل توانایی برای انجام حملات اتمی، به رژیم صهیونیستی قابلیت «عملیات دوم» را میدهد که در صورت هدف قرار گرفتن سیلوهای کلاهکهای هستهاش در خاک اراضی اشغالی، میتواند با این زیردریاییها عملیات کند.
آواکس قویترین سیستم نظارت و جاسوسی است که از 30 سال پیش در کنترل فضایی و هدایت عملیات رزمی به کار میرود. پیمان ناتو تصیم گرفته است از این سیستم پیشرفته در نبرد با داعش استفاده کند.
به نقل از ایسنا ، هواپیمای آواکس را "چشم پرنده" پیمان ناتو میخوانند. سران ناتو در آخرین نشست خود در ماه ژوئیه تصمیم گرفتند که از این هواپیمای پیشرفته در مبارزه با تروریستهای داعش استفاده شود. کابینه آلمان روز چهارشنبه اجرای این تصمیم را به ارتش فدرال ابلاغ کرد.
سیستم نظارت و هشدار آواکس، در شناسایی سریع اجسام پرنده مهارت دارد. سیستمی که از تبدیل بوئینگ 707 به وجود آمده میتواند بر فضایی به وسعت 400 تا 520 کیلومتر نظارت کند.
این هواپیماهای شناسایی میتوانند از محیط اطراف خود عکس بگیرند و همچون مرکز فرماندهی هواپیماهای جنگی عمل کنند.
ارتش آلمان در پایگاه هوایی گایلنکیرشن در نزدیکی مرز هلند 16 فروند آواکس مستقر کرده است. سایر اعضای ناتو نیز هواپیماهای آواکس دارند، مثلا بریتانیا 6 آواکس دارد و امریکا به تنهایی بیش از 30 آواکس.
پیمان ناتو تا کنون از درگیری مستقیم در بحرانهای سوریه و عراق خودداری کرده است. برخی از کشورهای عربی دوست غرب، با دخالت ناتو در این مناطق پرتنش مخالف هستند. از این رو هواپیماهای آواکس تنها از آسمان ترکیه و فراز دریای مدیترانه میتوانند اطلاعات مورد نیاز را گردآوری و مخابره کنند.
هوپیماهای آواکس بر حملات ناتو در سوریه و عراق نظارتی ندارند. در همین راستا دولت آلمان نیز از ارتش خواسته است که از آواکس به عنوان راهنما و پیشقراول عملیات استفاده نکند. وظیفه اصلی آنها فراهم ساختن تصویری است که وضعیت حریم هوایی را برای کشورهای گوناگون روشن کند.
برای پرواز و فعالیت یک آواکس دستکم 16 کارشناس لازم است، از خلبان تا تکنیسینهای رادار و متخصص تسلیحات. تنها 30 درصد از خدمه هواپیماهایی که در پایگاه آلمانی مستقر هستند، به ارتش آلمان تعلق دارند و بقیه آنها شهروندان 15 عضو دیگر ناتو هستند.
منابع سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بیم آن دارند که با پایان جنگ سوریه و بازگشت هزاران نیروی باتجربه حزبالله به لبنان، شرایط برای عملیاتی گسترده علیه اسرائیل فراهم شود.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه معاریو به نقل از منابعی در سرزمینهای اشغالی، با این مقدمه نوشت، فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل چند ماه قبل به یگانهای مستقر در مرزهای سوریه دستور داده تا برای مقابله با سناریوی حملات گروههای مسلح از بلندیهای جولان و نبرد در مرزهای سوریه و لبنان آماده شوند.
این منابع افزودند: نیروهای اسرائیلی به تجهیزات مختلفی مجهز شدهاند که به آنها اجازه میدهد با شهروندان اسرائیلی در مناطق درگیر تماس بگیرند.
بنا بر ایثن گزارش فرماندهان ارتش اسرائیل چگونگی پاسخ به حملات در روزهای پس از جنگ سوریه را بررسی میکنند.آنان معتقدند، توافق آتشبس در سوریه این اجازه را به حزبالله میدهد تا مجددا علیه اسرائیل تمرکز کند و نیروهای بسیاری از حزبالله به جنوب لبنان بازخواهند گشت که این بار آنها تجربه نظامی بسیار و همچنین تجهیزات زیادی به همراه خواهند داشت.
منابع اسرائیلی تاکید دارند "پایان جنگ در سوریه، جنگ سوم لبنان را نزدیک میکند."
مشگ را پر آب نمود و بر کتف راست افکند و از شریعه بیرون شتافت تا مگر خویش را به لشکرگاه برادر برساند و کودکان را از زحمت تشنگی برهاند. لشکر که چنین دیدند راه او را گرفتند و از هر جانب او را احاطه کردند، و آن حضرت مانند شیر غضبان بر آن منافقان حمله میکرد و راه میپیمود.
ناگاه نوفل الارزق و به روایتی زیدبن ورقاء کمین کرده از پشت نخلی بیرون آمد و حکیم بن طفیل او را معین گشت و تشجیع نمود پس تیغی حواله آن جناب نمود آن شمشیر بر دست راست آن حضرت رسید و از تن جدا گردید.
حضرت ابوالفضل علیه السلام جلدی کرد و مشک را بدوش چپ افکند و تیغ را به دست چپ داد و بر دشمنان حمله کرد و این رجز خواند
وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُمُ یَمینی
اِنیّ اُحامی اَبَداً عَنْدینی
وَ عَنْ اِمامٍ صادِقِ الْیَقین
نَجْلِ النَّبّی الطّاهِرِ الاَمینِ
حضرت عباس(علیه السلام) در کلام ائمه معصومین(علیه السلام)
حضرت بقیّةالله ارواحنا فداه:
«اَلسّلامُ عَلى الْعَبّاسِ بنْ امیرِالمُؤْمِنینْ اَلْمُواسى اَخاهُ بِنَفْسِه اَلْاخِذُ لِغَدِهْ مِنْ اَمْسِهِ، الفادى لَهُ الْواقى.»[1]
سلام بر عباس فرزند امیر مؤمنان، که جانش را در راه مواسات با برادرش تقدیم کرد، دنیایش را براى تحصیل آخرت صرف کرد و جانش را براى حفظ برادرش فدا کرد.
آفتاب آمد دلیل آفتاب
گفتار معصومان(علیه السلام) سرآمد سخن انسانهاست. عبارات زرّین شخصیتهاى سترگى که از تابش دانش الهى بهره بردهاند، از هر افراط و تفریطى پیراسته است و حقیقت را چنانکه باید مىنمایاند.
سخنان این قدسیان معصوم پیرامون شخصیت حضرت ابوالفضل(علیه السلام)گسترهاى وسیع در برابر دیدگان انسان مىگشاید و آدمى را به بلنداى عظمت آن سردار دلاور رهنمون مىسازد. این فصل نورانى را با آفتاب سخن زهراى مرضیه(سلام الله علیه) آغاز مىکنیم تا آفتابى، دلیل بر آفتاب شخصیت او باشد:
در نگاه حضرت زهرا(سلام الله علیه)
پیامبر اکرم(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) روز قیامت على(علیه السلام) را طلبیده، مىفرماید: نزد فاطمه برو و به او بگو تا آنچه براى شفاعت – گناهکاران – در این روز بزرگ فراهم ساخته، حاضر کند.
امیر مؤمنان نزد حضرت زهرا(سلام الله علیه) آمده، مىفرماید: اى فاطمه، براى چنین روزى چه ذخیرهاى، جهت شفاعت، آماده کردهاى؟
آن پاک بانوى والا مقام در جواب على(علیه السلام) مىفرماید:
«یا امیرَالمؤمنین، کَفانا لَاِجْلِ هذا اَلْمَقام اَلْیَدان اَلْمَقَطْوُعَتانِ مِنْ اِبْنى الْعَبّاس»[2]
اى امیر مؤمنان، دو دست بریده پسرم عباس براى مقام شفاعت من کافى است.
برخى از اندیشمندان شیفته، درباره مقام ابوالفضل نزد حضرت زهرا(علیه السلام)چنین گفتهاند: یکى از دلباختگان فرزند فاطمه(علیه السلام) هر روز، در سه وقت، به زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) مىرفت و در حرم امام حسین(علیه السلام) به مرقد مطهر آن حضرت عرض ارادت مىکرد، اما کمتر به زیارت حضرت ابوالفضل(علیه السلام)موفق مىشد و گاهى پس از بیست روز به حرم ملکوتى عباس(علیه السلام)مىرفت. شبى در عالم رؤیا دخت رسولالله(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) را دید و به آن بانو سلام کرد، اما بإ؛هه تعجب بسیار متوجه شد که بىبى روى گردانید و به او اعتنا نکرد!
به آن حضرت گفت:
پدرم و مادرم فداى شما باد، آیا خطایى از من سر زده که بىاعتنا هستید؟!
فاطمه زهرا(سلام الله علیه) فرمود: به خاطر کوتاهى در زیارت فرزندم!
مرد با حیرت فراوان گفت: من هر روز سه بار به حرم فرزند شما مىروم و امام حسین(علیه السلام) را زیارت مىکنم.
حضرت فرمود: تو فرزندم حسین را زیارت مىکنى، ولى به زیارت پسرم عباس نمىروى.[3]
صحیفهاى از کلام امام سجّاد(علیه السلام)
روزى نگاه مهر آفرین حضرت سجّاد(علیه السلام) به عبیداللّه، فرزند حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، افتاد. اشک غم از چشمان مبارک امام(علیه السلام) جارى شد و فرمود:
… خداوند عمویم عباس بن على را رحمت کند؛ به تحقیق که ایثار و جانبازى کرد، جنگ نمایانى نمود و خود را فداى برادرش ساخت تا اینکه دستانش قطع شد. خداوند در برابر این فداکارى – بهسان عمویش جعفر طیّار – دو بال به او عنایت کرد تا به یارى آنها همراه ملایکه در بهشت پرواز کند.
همانا عباس نزد خداوند تبارک و تعالى مقامى دارد که جمیع شهدا، در روز قیامت، بر او غبطه[4] مىخورند و رسیدن به آن مقام را آرزو مىکنند.[5]
امام سجّاد(علیه السلام)، که در صحنههاى مختلف، شهامت و جانبازى عمویش را نظاره کرده است، در این بخش از سخن خویش رحمت خداوند را براى عمویش آرزو مىکند و به مقام والاى وى در جهان دیگر اشاره مىکند؛ مقامى که همه شهیدان آن را آرزو مىکنند.
جایگاه کم نظیر عباس(علیه السلام) در آخرت، حضرت را بر آن داشت تا پس از حضور در کربلا خود دفن پدر عزیزش امام حسین(علیه السلام) و عموى فداکارش عباس(علیه السلام) را بر عهده گیرد. آن بزرگوار در پاسخ بنىاسد، که از یارى وى در خاکسپارى این دو جسد مطهر سخن به میان آوردند، فرمود:
با من هستند کسانى که یارىام دهند.
این در حالى است که بدن «امام» را تنها باید امام غسل دهد و دفن کند.
آرى آن سخنان آسمانى امام سجّاد(علیه السلام) و این برخورد ملکوتى حضرت با پیکر عموى خویش مقام والاى ابوالفضل(علیه السلام) را نشان مىدهد.[6]
چنان جمال دل آرا و طلعتی زیبا داشت که او را ماه بنی هاشم میگفتند و چندان جسیم و بلند بالا بود که بر پشت اسب قوی و فربه بر نشستی پای مبارکش بر زمین می کشیدی.
او را از مادر و پدر سه برادر بود که هیچکدام را فرزند نبود. ابوالفضل علیه السلام اول ایشان را به جنگ فرستاد تا کشته ایشان را به بیند و ادراک اجر مصائب ایشان فرماید. پس از شهادت ایشان به نحوی که ذکر شد.
بعضی از ارباب مقاتل گفتهاند که چون آن جناب تنهائی برادر خود را دید به خدمت برادر آمده عرض کرد ای برادر آیا رخصت میفرمائی که جان خود را فدای تو گردانم؟ حضرت از استماع سخن جانسوز او به گریه آمد و گریه سختی نمود، پس فرمود ای برادر تو صاحب لوای منی چون تو نمانی کس با من نماند.
ابوالفضل علیه السلام عرض کرد سینهام تنگ شده و از زندگانی دنیا سیر گشته ام و اراده کرده ام که از این جماعت منافقین خونخواهی خود کنم.
حضرت فرمود پس الحال که عازم سفر آخر گریده ای، پس طلب کن از برای این کودکان کمی از آب، پس حضرت عباس عَلَیْه السًَلام حرکت فرمود و در برابر صفوف لشکر ایستاد و لوای نصیحت و موعظت افراشته و هر چه توانست پند و نصیحت کرد و کلمات آن بزر گوار اصلاً در قلب آن سنگدلان اثر نکرد.
لاجرم حضرت عباس عَلَیْه السًَلام به خدمت برادر شتافت و آنچه از لشکر دید به عرض برادر رسانید.
کودکان این بدانستند بنالیدند و ندای العطش العطش در آوردند، جناب عباس عَلَیْه السًَلام بی تابانه سوار بر اسب شده و نیزه بر دست گرفت و مشگی برداشت و آهنگ فرات نمود شاید که آبی به دست آورد.
پس چهار هزار تن که مو کل بر شریعة فرات بودند دور آن جناب را احاطه کردند و تیرها به چلة کمان نهاده و به جناب او انداختند، جناب عباس عَلَیْه السًَلام که از پستان شجاعت شیر مکیده چون شیر شمیده بر ایشان حمله کرد و زجز خواند:
نَفْسی لِنَفْس الًمُصطَفَی الطُّهرْوَقا
وَ لا اَخافُ الشَّرَ یَوْمَ الْمُلْتَقی
حَتّی اُورای فِی الْمَصالیتِلِقا
اِنّی اَنَا الْعّباسُ اَغْدُوا بِالسَّقا
خداوند عمویم عباس بن على را رحمت کند؛ به تحقیق که ایثار و جانبازى کرد،
جنگ نمایانى نمود و خود را فداى برادرش ساخت تا اینکه دستانش قطع شد.
خداوند در برابر این فداکارى به سان عمویش جعفر طیّار دو بال به او عنایت کرد
تا به یارى آنها همراه ملایکه در بهشت پرواز کند.
همانا عباس نزد خداوند تبارک و تعالى مقامى دارد که جمیع شهدا،
در روز قیامت، بر او غبطه مى خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو مى کنند
بطل العلقمى، ج 2، ص 108 – 109؛
خصال صدوق، ج 1، ص 68؛
بحارالانوار، ج 22، ص 274 .
تو را دیده ام بارها؛ یا اباالفضل
تو از آب می آمدی مشک بردش
و من در تو غرق تماشا اباالفضل
اگر دست می داد، دل می بریدم
به دست تو از هردو دنیا اباالفضل
دل از کودکی از فرات آب می خورد
وتکلیف شب ، آب ، بابا ،اباالفضل
تو لب تشنه پرپر شدی ، شبنم اشک
به پای تو می ریزم اما ابا الفضل
فدک مادری می کند کربلا را
غریبی، تو هم مثل زهرا، اباالفضل!
تو را هر که دارد ز غم بی نیاز است
وفا بعد از این نیست تنها اباالفضل
تو با غیرت وآب و دست بریده
قیامت، به پا می کنی؛ یا اباالفضل
ابوالقاسم حسینجانی
جرج جرداق (دانشمند و ادیب مسیحی)
وقتی یزید، مردم را تشویق به قتل امام حسین(ع) و مأمور به خونریزی میکرد، آنها میگفتند: چه مبلغی به ما میدهی؟ امّا انصار حسین(ع) به او گفتند: ما با تو هستیم و اگر هفتاد بار کشته شویم، باز میخواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم.
آنتون بارا (اندیشمند مسیحی)
اگر حسین از آنِ ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر میافراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا میکردیم و مردم را با نام حسین به مسیحیّت فرا میخواندیم
املاس توندون (رئیس سابق کنگره ملّی هندوستان)
این فداکاریهای عالی از قبیل شهادت امام حسین(ع)، سطح فکر آدمی را ارتقاء بخشیده، و شایسته است خاطره آن همیشه باقی بماند و یادآوری شود.
فردریک جِمس
درس امام حسین و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا، اصول ابدی عدالت و ترحم و محبّت وجود دارد که تغییرناپذیرند و همچنین میرساند که هر گاه کسی برای این صفات مقاومت کند و در راه آن پافشاری کند، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.
بنت الشاطی (نویسنده معروف مصری)
زینب، خواهر حسینبن علی، لذّت پیروزی را در کام ابن زیاد و بنیامیّه خراب کرد و در جام پیروزی آنان قطرات زهر ریخت. در همه حوادث سیاسی پس از عاشورا همچون قیام مختار و عبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویّان و برپایی حکومت عباسیّان و ریشه دواندن مذهب تشیّع، زینب ـ قهرمان کربلا ـ نقش برانگیزاننده داشت.
عباس محمود عقّاد (نویسنده و ادیب مصری):
جنبش حسین، یکی از بینظیرترین جنبشهای تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوتهای دینی یا نهضتهای سیاسی پایدار گشته است... دولت اموی پس از این جنبش، به قدر عمر یک انسان طبیعی، دوام نیاورد و از شهادت حسین تا انقراض آنان بیش از شصت و اندی سال نگذشت.
چارلز دیکنز (نویسنده معروف انگلیسی)
اگر منظور حسین، جنگ در راه خواستههای دنیایی بود، من نمیفهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم میکند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد
محمد علی جناح (رهبر بزرگ پاکستان)
هیچ نمونهای از شجاعت بهتر از این که حسین از لحاظ فداکاری و شهامت نشان داد، در عالم پیدا نمیشود. به عقیده من، تمام مسلمانان باید از این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی کنند
.ل. م. بوید
در طول قرون، افراد بشر همیشه جرأت و پردلی، عظمت روح و بزرگی قلب و شهامت روانی را دوست داشتهاند و به خاطر همینهاست که آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمیشود. و این بود عظمت امام حسین و من مسرورم که با کسانی که این فداکاری عظیم را از جان و دل ثنا میگویند، شرکت کردهام، هر چند که 1300 سال از آن تاریخ گذشته است.
مهاتما گاندی (رهبر بزرگ هندوستان)
من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خواندهام و توجّه کافی به صفحات کربلا کردهام. بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از امام حسین پیروی کند.
توماس کارلایل (دانشمند انگلیسی)
بهترین درسی که از تراژدی کربلا میگیریم، این است که حسین و یارانش به خدا ایمان استوار داشتند.
آنها با عمل خود روشن کردند که تفوّق عددی در جایی که حق و باطل روبهرو میشوند، اهمیّت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیّتی که داشت، باعث شگفتی من است.
توماس ماساریک
اگر چه کشیشان ما هم از ذکر مصایب حضرت مسیح، مردم را متأثّر میسازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین یافت میشود، در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصایب مسیح در برابر مصایب حسین، پر کاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.
ادوارد براون (پروفسور)
حتی غیر مسلمانان نیز نمیتوانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی تحت لوای آن انجام گرفت، انکار کنند.
واشنگتن ایرونیگ (تاریخنگار آمریکایی)
در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگهای تفتیده عراق، روح حسین فنا ناپذیر است.
ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، ای حسین
موریس دوکبرا
اگر مورّخان ما حقیقت روز عاشورا را میدانستند و درک میکردند که عاشورا چه روزی است، این عزاداری را مجنونانه نمیپنداشتند؛ زیرا پیروان حسین به واسطه عزاداری حسین میدانند که پستی و زیر دستی و استعمار و استثمار را نباید قبول کنند و شعار پیشرو و آقای آنها تن به ظلم و ستم ندادن بود.
بروکلمان کارل (خاورشناس و پژوهشگر آلمانی)
شهادت حسین علاوه بر نتایج و اثرات سیاسی، موجب تحکیم و اشاعه مذهب شیعه گردید و این مذهب، مرکز و مظهر تمایلات ضدّ غرب شد.