بازدید امروز : 112
بازدید دیروز : 132
کل بازدید : 363648
کل یادداشتها ها : 1747
علی اکبر صالحی در گفتگو با شبکه المنار لبنان تصریح کرد که ادامه برجام هم به نفع طرف مقابل هست، هم به نفع ماست، هم به نفع منطقه هست، هم به نفع دنیاست و اصلا به نظر من، برجام یک پارادایمی را از حیث تبادلات سیاسی در جهان عنوان کرده است و یعنی می شود از تجربه برجام برای حل و فصل خیلی از مشکلات جهان استفاده کرد. لذا بنده احساسم این هست که برجام ان شا الله ادامه پیدا خواهد کرد.
صالحی در ادامه تأکید کرد که محدودیت ها را پذیرفتیم، ولی محدودیت هایی نیست که صنعت هسته ای ایران را کند یا متوقف بکند. وی افزود: ما با هر امکانی یا هر روشی که می تواند جلوی انحراف به فعالیت های غیر صلح آمیز را بگیرد موافقیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد که ما پیش بینی های لازم را برای برگشت به مرحله قبل از برجام داریم و در زمان خیلی کوتاه می توانیم برگردیم به جایگاهی خیلی بهتر و بالاتر از سابق و مقام معظم رهبری موردی را فرمودند که کاملا واقعیت علی الارض دارد.
وی تاکید کرد که بعد از اینکه اتفاق دو میلیارد دلار افتاد و هنوز ارسال آن آب سنگین عملیاتی نشده بود ما به آمریکایی ها گفتیم که دیگر آب سنگین را ارسال نخواهیم کرد، این عدم اعتماد آنها را وادار کرد تا بیاند و در قرارداد تجدید نظر کنند به این صورت که اول پول را بدهند بعد آب سنگین را ببرند که همین اتفاق هم افتاد.
صالحی با اشاره به اینکه ما توانستیم چهارچوبی فنی که رهبر انقلاب معین کرده بودند را محقق کنیم تصریح کرد که بعد فنی آنچه که حق و حقوق ایران هست در چارچوب NPT و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محقق کردیم.
وی افزود: در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی ها از یک شیوه نادرستی استفاده می کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می کردیم دقت بیشتری می کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 5+1 تصریح کرد که ما 32 تن آب سنگین به آمریکا فروختیم و 38 تن به روس ها خواهیم فروخت.
وی تاکید کرد که قرارداد بین ایران و چین و آمریکا در خصوص مدل سازی رآکتور آراک به زودی منعقد می شود و ایران جزو معدود کشور های دنیا در تولید ایزوتوپ های پایدار با استفاده از سانتریفیوژ ها خواهد شد.
علی اکبر صالحی اعلام کرد که در پروژه جدید بوشهر 10 میلیارد دلار می خواهیم سرمایه گذاری کنیم که بیش از کل سرمایه گذاری صنعت هسته ای ایران در 25 سال گذشته است که حدود 7 میلیارد دلار بود.
وی با اشاره به اینکه ما داریم سوخت 20 درصد را تولید می کنیم و این را متوقف نکردیم تصریح کرد که ما واقعا با روس ها تجربه خوبی داریم آنها به تعهداتشان (در ساخت بوشهر) متعهد بودند و عمل کردند و اگر تاخیراتی پیش می آید به خاطر اقدامات روس ها نبوده است.
صالحی تاکید کرد که ما با روسها قرار دادی بستیم که نیروگاه دوم ما 8 سال دیگر و نیروگاه سوم ما هم دو سال بعد از آن وارد مدار شود.
وی افزود: ما با روس ها یک تفاهم نامه بسیار خوبی در خصوص کمک مسکو به تهران برای تولید سوخت هسته ای امضا کردیم تا سوخت های نیروگاه بوشهر را بتوانیم با کمک روس ها در ایران تولید کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ما با روس ها همکاری دیگری در بحث ایزوتوپ های پایدار داریم که این قابلیت را پیدا می کنیم که نه فقط اورانیوم را غنی بکنیم بلکه ایزوتوپ های پایدار را هم مثل زنون، مثل اریدیوم، مثل ایزوتوپ های مختلف سبک، متوسط و سنگین بتوانیم غنی سازی کنیم.
وی تصریح کرد که در شش ماه بیش از هشت دور جلسات مشترک با چینی ها و آمریکایی در خصوص مدرن سازی رآکتور اراک داشتیم و قرار بود یک قرارداد تجاری با چین در خصوص مدرن سازی اراک امضا بکنیم.
صالحی خاطر نشان کرد: ما با چینی ها فقط بحثمان مدرن سازی رآکتور اراک نیست، چینی ها ابراز علاقه کردند ما هم با مدرن سازی رآکتور های کوچک 100 مگاواتی موافقیم و اگر آقای دکتر روحانی اجازه بدهند ما دو رآکتور 100 مگاواتی را امضا بکنیم و قرار شد که ما این ها را در سواحل مکران ایجاد بکنیم و این رآکتورها هم برق و هم آب شیرین تولید می کنند.
وی افزود: من حدود یک ماه یا یک ماه و نیم پیش سفری درباره همکاری های هسته ای به فرانسه داشتم که مورد استقبال خوبی واقع شد، ولی به طور جدی برای خرید نیروگاه ما وارد صحبت نشدیم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: سهم 10 درصدی فرانسوی ها همچنان پا برجاست. قبل از برجام سهم ما را به خاطر تحریم بلوکه کرده بودند، اما الان دیگر این تحریم ها رفع شده است. ما همچنان در آنجا به عنوان یک سرمایه گذار هستیم و سودمان را می گیریم و الان سود انباشته داریم. این سود انباشته شده رقم قابل توجهی شده و قرار شده است به یک بانکی که ما معرفی می کنیم منتقل شود
کنایه سیداحمد خاتمی به هاشمیرفسنجانی:
آقایی که گفته دوره موشک گذشته اگر آگاهانه گفته خیانتکار است
آیتالله سیداحمد خاتمی در بزرگداشت کنگره سه هزار شهید خراسانشمالی در بجنورد با بیان اینکه آقایی زمانی گفته است که دوره موشک گذشته و زمان مذاکره است، اظهارکرد: بنا به بیانات مقام معظم رهبری، اگر آگاهانه شخص مذکور این سخن را بیان کرده خیانتکار است و نمیداند که باید با اقتدار در مقابل دشمنان ایستاد.
وی با بیان اینکه مقابله با دشمنان اقتدار میخواهد و آنها بر خلاف جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 6 ماه از برجام به تعهد خود عمل نکردند، تصریحکرد: رسانهها این تعبیر بنده را حمله به برجام تعبیر نکنند، این گفته حمله به آمریکا است و موضع ما موضع ولایت است، دعوا را به داخل کشور نمیکشانیم و مذاکرهکنندگان را امین میدانیم.
وی با اشاره به اینکه دشمنان این کشور منطق را نمیشناسند، به مذاکره پایبنده نبوده و به دنبال تضعیف و تصرف کشورند، اضافهکرد: موشکهای با برد هزار و 500 کیلومتر جمهوریاسلامی ایران خواب را از دشمنان این نظام ربوده و بدانند در صورت کوچکترین اشتباه، موشکهای قاره پیمای جمهوری اسلامی ایران شبانه قلب تلآویو را با خاک یکسان خواهد کرد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز وظیفهمان پاسداری از خون شهدای انقلاب است و اگر بگویند نیازی به موشک و اقتدار نداریم، سخنی ضد قرآن را بیان کردهاند، خاطرنشانکرد: قدرت کشور بر مبنای موشکهای قارهپیما و اقتدار نظامی آن است و این قدرت است که دشمنان را سرجای خود نشانده که اگر نبود، دشمنان وحشی مدارا و مذاکره سرشان نمیشود و تاکنون هزاران بار کشور را چپاول کرده بودند.
خاتمی با تاکید بر اینکه دشمنان ایران اسلامی خیانت کارند، اظهارکرد: در مذاکرات برجام جمهوری اسلامی ایران، پیشاپیش به تمام وعدههای خود در اراک و نطنز عمل کرد اما آنها پس از گذشت 6 ماه در مقابل چشمان دنیا، به وعدههای خود عمل نکردند.
وی با اشاره به اینکه نمیگذاریم خون شهدا هدر برود و انقلابیماندن وظیفهمان است، رفتار خدایی را از ملاکهای شخص انقلابی عنوان کرد و یادآور شد: اگر شخصی در سیاست فعالیت دارد باید رفتارش با حجت شرعی باشد و ارزش عدالت را پاس بدارد و این روحیه انقلابی است که اگر از شخص گرفته شود، انقلاب بیهویت میماند.
وی از دیگر ویژگیهای فرد انقلابی را خستگیناپذیری توصیف کرد و افزود: دشمنان با تحلیل احمقانه خود میگویند مردم کشور شور و نشاط اوایل انقلاب را از دست داده اند، اما بدانند که ملت ایران تا زمانی که آمریکا شیطنت کند مرگ بر آمریکا میگویند و معتقدند امواج دریا را زنده نگداشته و اگر موجی نباشد، آب دریا گندیده و موجودات زنده آن میمیرند.
آنهایی که شعار مرگ بر آمریکا را افراطیگری میدانند، خود از انقلاب عقب ماندهاند
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: ارزش استکبار ستیزی بنا به توصیه قرآن کریم از دیگر ابعاد انقلاب است و کسانی که شعارهای آتشین را افراطیگری و تندروی تلقی میکنند، بدانند این افراط نیست و خود عقب ماندهاند، تجلی انقلاب اسلامی شعار مرگ بر آمریکا است.
خاتمی با بیان اینکه فضای انتخاباتی آغاز نشده اما سخن از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در محافل مطرح است، خاطرنشانکرد: به تایید ملت ایران میگویم، مردم رئیس جمهور ولایتمدار میخواهند نه ولایت شعار و شخصی را انتخاب میکنند که کمترین زاویهای با ولی فقیه نداشته باشد و آنهایی که سابقه ایستادگی در برابر ولایت را دارند، به فضل خدا منتخب مردم قرار نخواهند گرفت.
وی با تاکید بر اینکه حکم رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری تنفیذ میشود، رئیس قوه قضائیه توسط رهبری تعیین میشود و اگر غیر از آن باشد حکم قضات اعتباری ندارد، اضافه کرد: اگر 6 فقیه منصوب ولی فقیه در شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی حضور نداشته باشند قوانین مصوب بیاعتبار است.
وی یادآور شد: اگر ولایت حق که همان ولایت ولی فقیه است را بپذیریم، اهل سعادت خواهیم بود و در صورت جدایی از ولایت مرگی به جز ذلت در انتظارمان نخواهد بود.
امام جمعه موقت تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به سالروز درگذشت شهدای منا، این فاجعه را زمینهساز سقوط دولت آلسعود خواند و گفت: این دولت که مشروعیتی نداشته و با رای و انتخاب مردم سرکار نیامده، دولتی کاملا انگلیسی است و انگلیسیها نطفه وهابیت را از یک قرن گذشته در قلب حجاز و نطفه بهائیان را در ایران کاشتند تا بر جهان اسلام مسلط شوند و تشیع انگلیسی و گروهک داعش آبشخور دولت انگلیس است.
خاتمی با بیان اینکه دولت آلسعود با وحشیگری و غارت کار خود را آغاز کرده و تاریخ نقل عجیبی از حملات وحشیانه آنها به بارگاه سیدالشهداء در کربلا نقل کرده است، اضافهکرد: در هیچ نقطهای از دنیا عملیات انتحاری اتفاق نمیافتد مگر اینکه با پول دولت منحوس آلسعود مدیریت شده است.
وی با تاکید بر اینکه گروهک وحشی و بیرحم داعش محصول تولیدی آلسعود است، اظهارکرد: داعش هر روز برای قتل عام و نوع کشتار، اختراعی جدید را کشف کرده و فرستادن 20 جوان در فریزر و کشتار آنها به روش یخ زدن، کشتار کودکان و سایر جنایات سیمای جلاد داعش که دست نشانده آل سعود است را به نمایش میگذارد.
عضو جامعه مدرسین قم با تاکید بر اینکه در هیچ نقطهای از دنیا اینگونه جنایات وجود ندارد و این شکنجه و کشتار بهدور از انسانیت دل هر انسان آزادهای را به درد میآورد، گفت: از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی، دولت آلسعود بهصورت مخفی و در سالهای گذشته بهصورت آشکار از آنها حمایت کرده و امروز تمام مقدرات عربستان در دستان صهیونیسم است.
خاتمی با تاکید بر هرچه باشکوهتر برگزار کردن راهپیمایی سالروز منا، خطاب به شهدای منا اظهارکرد: خونتان هدر نمیرود و به امید خداوند دولت آلسعود، دولت آل سقوط خواهد بود و بهزودی این دولت منفور از اریکه قدرت به زیر کشیده خواهد شد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران دل خوشی از تاریخ بیکفایتی آلسعود در فاجعه منا، حوادث سال66 و فاجعه جانباختن شهدا در جوار کعبه زیر جرثقیل ندارد، گفت: ملت ایران دستانی را که به نشانه دوستی به سمت آل سعود دراز شود را قطع خواهد کرد و عالم بداند موضع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را فقط مقام معظم رهبری تعیین میکنند.
خاتمی با بیان اینکه موضع سازش با آلسعود موضعی ضد ولایت فقیه است، به بیانیه مقام معظم رهبری در سالروز حادثه منا اشاره کرد و یادآور شد: بیانیه مقام معظم رهبری تجلی خون پاک شهدای منا و برکت خون شهدا است که این بیانیه با ارزش، چهره منحوس رژیم آل سعود را افشا کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی معجزه خداوند و هدیه خون شهدا است، اظهار کرد: اگر دنیای استکبار میدانست این انقلاب 37 سال باقی مانده و جرقه بیداری کشورهای اسلامی میشود، نمیگذاشتند بذر انقلاب نشانده شود و با دخالت نظامی و کشتار مردم از شکلگیری آن جلوگیری میکردند.
وی ادامه داد: پایهی انقلاب به برکت خون شهیدان است و شهدا شفیعان روز قیامتاند.
وی با بیان اینکه شهادت موهبتی الهی است، افزود: هرگز خون شهدای 17 شهریور هدر نرفت و همان رشادتها وقوع انقلاب اسلامی را تسریع بخشید.
صفحه رسمی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودى در اینستاگرام به سبب حمله هزاران کاربر ایرانى به حالت خصوصی درآمد و از دسترس عموم خارج شد.
، شب نهم ذیحجه از شبهای متبرک و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در این شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. برای شب عرفه چند عمل وارد شده است:
1- دعایی که با با این عبارت آغاز میشود، خوانده شود اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوی وَ مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوی وَ عالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهی کُلِّ حاجَةٍ که روایت شده هر کس آن را در شب عرفه یا در شبهای جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.
2- [به نقل کفعمی] تسبیحات عشر را که در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود.
3- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.
4- زیارت امام حسین(ع).
اعمال روز عرفه
روز نهم روز عرفه و از اعیاد عظیمه است اگرچه به اسم عید نامیده نشده است. عرفه روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره های جُود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و راندهتر و خشمناکترین اوقات خواهد داشت و روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک مینمود. امام به او فرمود: وای بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا میکنی؟ حال آن که در این روز امید میرود که بچههای در شکم هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند.
برای این روز اعمالی ذکر شده است:
1- غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.
2- زیارت امام حسین(ع)،
که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسی که در عرفات است نیست.
3- بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است.
4- شیخ کفعمی در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود.
5- مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین علیه السلام در روز و شب عرفه.
6- تسبیحات حضرت رسول صَلَّی اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه
که در ذیل میآید:
سُبْحانَ الَّذی فِی السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذی فِی الاَْرْضِ حُکْمُهُ
منزه است خدایی که در آسمان است عرش او منزه است خدایی که در زمین است فرمان و حکمش
سُبْحانَ الَّذی فِی الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذی فِی الْبَحْرِ سَبیلُهُ
منزه است خدایی که در گورها قضا و فرمانش جاری است منزه است خدایی که در دریا راه دارد
سُبْحانَ الَّذی فِی النارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذی فِی الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ
منزه است خدایی که در آتش دوزخ سلطنتش موجود است منزه است خدایی که در بهشت رحمت او است
سُبْحانَ الَّذی فِی الْقِیامَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذی رَفَعَ السَّمآءَ سُبْحانَ
منزه است خدایی که در قیامت عدل و دادش برپا است منزه است خدایی که آسمان را بالا برد منزه است خدایی
الَّذی بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذی لا مَلْجَأ وَ لا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیْهِ
که زمین را گسترد منزه است خدایی که ملجا و پناهی از او نیست جز بسوی خودش * *
سپس بگو سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ صد مرتبه
منزه است خدا و حمد از آن خدا است و معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر از توصیف است .
7- سوره توحید صد مرتبه و آیة الکرسی صد مرتبه و صلوات بر محمّد و آل محمّد صد مرتبه خوانده شود و دعای ذیل ده مرتبه خوانده شود:
لااِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیی وَ یُمیتُ
معبودی جز خدا نیست یگانه ای که شریک ندارد پادشاهی خاص او است و از آن او است حمد زنده کند و بمیراند
وَیُمیتُ وَیُحْیی وَهُوَ حَیُّ لا یَموُتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلی کُلِّشَیْءٍ َقدیرٌ
و بمیراند و زنده کند و او است زنده ای که نمیرد هرچه خیر است بدست او است و او بر هر چیز توانا است.
و ده مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتوُبُ اِلَیْهِ
آمرزش خواهم از خدایی که معبود بحقی جز او نیست که زنده و پاینده است و بسویش توبه کنم
و ده مرتبه یا اَللّهُ و ده مرتبه یا رَحْمنُ و ده مرتبه یا رَحیمُ
ای خدا * ای بخشاینده * ای مهربان *
و ده مرتبه یا بَدیعَ السَّمواتِ وَالاْرْضِ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ و ده مرتبه یا حَیُّ یا قَیُّومُ
ای پدیدآرنده آسمانها و زمین ای صاحب جلالت و بزرگواری * ای زنده و ای پاینده*
و ده مرتبه یا حَنّانُ یا مَنّانُ و ده مرتبه یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ و ده مرتبه آمینَ
ای پرعطا ای پرنعمت * ای که معبودی جز تو نیست * اجابت کن *
8- ذکر صلوات از حضرت صادق علیه السلام
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ یا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ
خدایا از تو خواهم ای کسی که او نزدیکتر است به من از رگ گردن ای
یا مَنْ یَحوُلُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الاَْعْلی
که حائل شود میان انسان و دلش ای که او در دیدگاه اعلی است و در افق
وَبِالاُْفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی یا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ
آشکاری است ای که او بخشاینده است و بر عرش استیلا دارد ای که نیست مانندش
شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ محمد
چیزی و او شنوا و بینا است از تو خواهم که درود فرستی بر محمد و آل محمد.
و بخواه حاجت خود را که برآورده خواهد شد انشاءالله تعالی پس بخوان این صَلَوات را که از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که بخواهد مسرور کند محمّد و آل محمّد را در صَلَوات بر ایشان بگوید:
اَللّهُمَّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطی وَ یا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ
خدایا ای بخشنده ترین عطابخشان و ای بهترین
وَ یا اَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ
درخواست شدگان و ای مهربانترین کسی که از او مهربانی جویند خدایا درود فرست بر محمد و آلش در
فِی الاَْوَّلینَ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الاَّْخِرینَ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و َآلِهِ
زمره پیشینیان و درود فرست بر محمد و آلش در زمره پسینیان و درود فرست بر محمد
فِی الْمَلاَءِ الاَْعْلی وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْمُرْسَلینَ
و آلش در ساکنین عالم بالا و درود فرست بر محمد و آلش در زمره مرسلین
اَللّهُمَّ اَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسیلَةَ وَالْفَضیلَةَ وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ
خدایا عطا کن به محمد و آلش مقام وسیله و فضیلت و شرف و رفعت
وَالدَّرَجَةَ الْکَبیرَةَ اَللّهُمَّ اِنّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ
و درجه بلند خدایا من ایمان آوردم به محمد صلی الله علیه و آله
وَلَمْ اَرَهُ فَلا تَحْرِمْنی فِی الْقِیمَةِ رُؤْیَتَهُ وَارْزُقْنی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنی
با اینکه او را ندیده ام پس در روز قیامت از دیدارش محرومم مفرما و مصاحبت و همنشینی او را روزیم فرما
عَلی مِلَّتِهِ وَاسْقِنی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِیّاً سآئِغاً هَنیئاً لا اَظْمَاءُ
و بر کیش او بمیرانم و بنوشانم از حوض او (حوض کوثر) نوشاندنی سیراب و جانبخش و گوارا که
بَعْدَهُ اَبَداً اِنَّکَ عَلی کُلِّشَیْءٍ قَدیرٌ اَللّهُمَّ اِنّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ
پس از آن هرگز تشنه نشوم که براستی تو بر هرچیز توانایی خدایا من ایمان آورده ام به محمد صلی
صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَعَرَِّفْنی فِی الْجِنانِ وَجْهَهُ اَللّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً
الله علیه وآله و او را ندیده ام پس در بهشت رویش را به من نشان ده خدایا برسان به محمد
صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ مِنّی تَحِیَّةً کَثیرَةً وَ سَلاماً.
صلی الله علیه و آله از جانب من تحیتی بسیار و سلامی.
9- دعای ام داود که در اعمال روز 15 رجب است خوانده شود.
10- این تسبیح را که ثواب آن بسیار است گفته شود:
سُبْحانَ اللّهِ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ وَسُبْحانَ اللّهِ بَعْدَ کُلِّ اَحَدٍ وَسُبْحانَ اللّهِ مَعَ کُلِّ اَحَدٍ
منزه باد خدا پیش از هر کس و منزه باد خدا پس از هرکس و منزه باد خدا با هرکس و منزه باد
وَسُبْحانَ اللّهِ یَبْقی رَبُّنا ویَفْنی کُلُّ أحَدٍ وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ تَسْبیحَ
خدا که باقی ماند پروردگار ما و فانی شود هرکس و منزه باد خدا تنزیهی که فزونی گیرد بر تسبیح
الْمُسَبِّحینَ فَضْلاً کَثیراً قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ
تسبیح گویان فزونی بسیاری پیش از هرکس و منزه باد خدا تنزیهی که فزونی گیرد بر
تَسْبیحَ الْمُسَبِّحینَ فَضْلاً کَثیراً بَعْدَ کُلِّ اَحَدٍ وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبیحاً
تسبیح تسبیح گویان فزونی بسیاری پس از هرکس و منزه باد خدا تنزیهی که
یَفْضُلُ تَسْبیحَ الْمُسَبِّحینَ فَضْلاً کَثیراً مَعَ کُلِّ اَحَدٍ وَ سُبْحانَ اللّهِ تَسْبیحاً یَفْضُلُ تَسْبیحَ الْمُسَبِّحِینَ
فزونی گیرد بر تسبیح تسبیح گویان فزونی بسیار با هر کس، و منزه باد خدا تنزیهی که فزونی گیرد بر تسبیح تسبیح گویان
فَضْلاً کَثیراً لِرَبِّنَا الْباقی وَیَفْنی کُلُّ اَحَدٍ وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبیحاً لا یُحْصی وَلا یُدْری وَلا یُنْسی
برتری بسیاری برای پروردگار ما که باقی ماند و جز او فانی شودهر کس و منزه باد خدا تنزیهی که به شماره در نیاید و دانسته نشود و فراموش نگردد و
وَلا یَبْلی وَلا یَفْنی وَلَیْسَ لَهُ مُنْتَهی وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبیحاً یَدوُمُ
کهنه نشود و فنا نپذیرد و انتهایی برایش نباشد و منزه باد خدا تنزیهی که دوام داشته باشد
بِدَوامِهِ وَیَبْقی بِبَقآئِهِ فی سِنِی الْعالَمینَ وَشُهوُرِ الدُّهوُرِ وَاَیّامِ
به دوام او و باقی ماند به بقای او در طول سالهای این جهان و سایر جهانیان و ماههای این روزگار و هر روزگار و روزهای
الدُّنْیا وَساعاتِ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَسُبْحانَ اللّهِ اَبَدَ الاَْبَدِ وَمَعَ الاَْبَدِ مِمّا
دنیا و ساعات شب و روز و منزه باد خدا تا جاویدان است جاوید و همراه با جاوید بدانسان که
لا یُحْصیهِ الْعَدَدُ وَلا یُفْنیهِ الاَْمَدُ وَلا یَقْطَعُهُ الاَْبَدُ و َتَبارَکَ اللّهُ اَحْسَنُ الْخالِقینَ
شماره اش نتوان کرد و زمان و مدت آنرا به فنا نکشاند و قطعش نکند ((هرگز)) و بزرگ است خدا
پس بگو: وَالْحَمْدُ لِلّهِ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ وَالْحَمْدُ لِلّهِ بَعْدَ کُلِّ اَحَدٍ تا آخر دعا لکن بجای هر سُبْحانَ اللّهِ، الْحَمْدُلِلّهِ بگو و چون به اَحْسَنُ الْخالِقینَ رسیدی بگو: لا اِلهَ اِلا اللّهُ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ تا به آخر بجای سُبْحانَ اللّهِ، لا اِلهَ اِلا اللّهُ می گوئی و بعد از آن بگو: وَاللّهُ اَکْبَرُ قَبْلَ کُلِّ اَحَدٍ تا به آخر که بجای سُبْحانَ اللّهِ، اَللّهُ اَکْبَرُ می گوئی پس می خوانی دعای : اَللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأ وَتَهَیَّأ را که در اعمال شب جمعه خوانده میشود
11- دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه خوانده شود.
12- در آخر روز عرفه این دعا خوانده شود :
یا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبی لا تَضُرُّکَ وَاِنَّ مَغْفِرَتَکَ لی لا تَنْقُصُکَ فَاَعْطِنی
پروردگارا همانا گناهان من زیانی به تو نزند و محققاً آمرزش تو از من نقصانی به تو نرساند پس عطا کن به من
ما لایَنْقُصُکَ وَاغْفِرْ لی ما لایَضُرُّکَ و ایضا بخوان : اَللّهُمَّ لا تَحْرِمْنی خَیْرَ ما
آنچه را نقصانت نرساند و بیامرز برایم آنچه را زیانت نزند * خدایا محرومم مکن از آن خیری که
عِنْدَکَ لِشَرِّ ما عِنْدی فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنی بِتَعَبی وَ نَصَبی
نزد تو است بخاطر آن شری که در پیش من است پس اگر تو به رنج و خستگیم رحم نمی کنی پس
فَلاتَحْرِمْنی اَجْرَ الْمُصابِ عَلی مُصیبَتِهِ
محرومم مدار از پاداش مصیبت دیده ای بر مصیبتش.
13- دعای مشلول خوانده شود.
روزنامههای سعودی با اعلام این خبر تأکید کردند که "عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ" به دلیل وضعیت سلامتیاش خطبه روز عرفه را نمیخواند.
روزنامه "المصریون" خاطرنشان کرد که طی 35 سال گذشته، این نخستین بار است که آل الشیخ خطب? روز عرفه را در مسجد "نمره" در عرفات نمیخواند.
روزنامه سعودی "الریاض" نیز تأکید کرد "صالح بن حمید" امام و خطیب مسجد الحرام مسؤول قرائت خطبه روز عرفه شده است.
صالح بن حمید عضو هیئت علمای ارشد سعودی، رئیس شورای عالی قضائی، رئیس مجلس و مشاور دیوان پادشاهی است.
واکاوی سیر نفوذ در لایههای حاکمیت که دارای مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی برای حرکت ملت و دولت است؛ بستر مناسبی را برای درک مولفههای نفوذ، چگونگی نفوذ و تبعات آن برای جلوگیری از آن فراهم میسازد.
متن زیر مصاحبه با «مسعود رضایی» پژوهشگر و تاریخدان و نویسنده کتاب «پاسداشت حقیقت» درباره نفوذ است:
در تاریخ معاصر از دوره استعمار مدرن تا امروز پدیده نفوذ ایدئولوژیک در اشکال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هزینه های بسیاری را به ایران تحمیل کرده است، آنچه امروزه در ادبیات سیاسی و رسانه ای از آن به عنوان پروژه نفوذ یاد میشود سابقهای طولانی دارد؛ جنابعالی در تاریخ سیاسی چه زمینههایی را بستر ساز نفوذ میدانید؟
مسعود رضایی: وقتی از نفوذ صحبت میکنیم از وابستگی برخی عوامل به بیگانگان به لحاظ فکری سیاسی، امنیتی حرف میزنیم که قصد و غرض آنها تغییر شرایط داخل ایران به نفع طرفهای خارجی است.
این نفوذ -متاسفانه- از دوران قاجار پررنگتر از همیشه میشود، در این دوران دو قدرت بزرگ روس و انگلیس رقیب یکدیگر در ایران بودند و سعی داشتند تسلط خود را بر ایران به لحاظ اینکه منافع مادی بیشتری را کسب کنند محکمتر کنند و دو طرف هم عواملی نیز در ایران داشتند.
دانشجویان ایرانی که برای نخستین بار برای تحصیل به اروپا اعزام شده بودند، زمان بازگشت دارای وابستگی فکری به انگلیسها شده و افکار و عقاید آنها را در ایران ترویج میکردند، در مقامات بلند پایه قاجار نیز افرادی بودند که حقوقبگیر انگلیسیها محسوب میشدند. یکی از اقدامات انگلیس برای نفوذ، وابسته کردن خانوادههای قدرتمند ایرانی به خود بود؛ به عنوان مثال خاندان «شوکتالملک عَلَم» در شرق کشور و بیرجند و خانواده «قوام الملک شیرازی» را در جنوب کشور و فارس به خود وابسته کرده بودند.
شیوه انگلیسیها برای وابستگی سیاستمداران و خاندانهای بزرگ به این کشور اعطای امتیازات مختلف و اعلام حمایتهای گوناگون از آنها بود.
یک خانواده بزرگ احساس میکرد اگر حمایت انگلیس را داشته باشد دولت مرکزی یا دولتهای محلی قدرت اعتراض به آن را ندارد.
نقش آدمهایی مانند تقی زاده که اعتقاد داشتند ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شود در بستر نفوذ چیست؟ اینجا شاهد نفوذی هستیم که خیلی اسم و رسمدار نبوده است.
مسعود رضایی: یک وجه وابستگی خیلی مهمی که در کشور وجود داشته، وابستگی فکری و فرهنگی به بیگانگان بوده است. این وابستگی ممکن بود به غرب و علیالخصوص انگلیس باشد یا به شرق و روسها و تفکر کمونیستی و مارکسیستی.
و شما اینها را مصادیق نفوذ میدانید؟
مسعود رضایی: قطعاً اینطور است؛ فکری که وابسته یک قطب شود در آن جهت عمل میکند و سعی میکند پایگاه آن قدرت در ایران را بیشتر کند. مثلاً یک حزب به نام «حزب توده» در ایران شکل میگیرد. در وهله اول کسانی که وابسته این حزب میشوند و تشکیلدهندگان این حزب از فرهنگ اسلامی خود بریدهاند و به اعتقادات مارکسیستی رسیده اند و بر مبنای این اعتقادات مارکسیستی چون احساس میکنند شوروی قطب مارکسیسم و کمونیسم در جهان است باید به او وابسته شویم و سعی کنیم حضور او در ایران را بیشتر کرده و یا پایگاهش را محکمتر کنیم تا ایران هم به کشوری سوسیالیستی تبدیل شود.
یعنی خواسته و ناخواسته جذب و شیوه یک تفکر شدن آدم را دچار وابستگی میکند؟
رضایی: میتواند این وابستگی به وجود آید.
حتی اگر روسیه از آنها نخواهد، خودشان به عنوان یک سرباز بیجیره و مواجب در خدمت آنها هستند؟
رضایی: آن کشور از از آنها میخواهد و شاید به صورت یک خواست ذاتی در میآید. یعنی اگر من فردی تودهای باشم به نظرم میرسد باید در این کشور مارکسیسم و سوسیالیزم حاکم شود. مرکز مارکسیسم و سوسیالیزم اتحاد جماهیر شوروی است و من سرباز این کشور میشوم، حال که سرباز هستم حزب و پایگاه تشکیل میدهم، نیرو میگیرم و شوروی را در ایران تبلیغ می کنم تا در جهت منافع مادی آن کشور قدم بردارم.
مثلاً زمانی که بحث امتیازات نفتی مطرح میشود و شورویها درخواست امتیاز نفت شمال را میکنند، «حزب توده» در تهران تظاهرات به راه میاندازد تا دولت را تحت فشار بگذارد تا به این خواسته شورویها عمل شود. جناح مقابل هم همینطور. یعنی کسانی مانند تقیزاده میگفتند که از فرق سر تا نوک پا فرنگی و اروپایی شویم.
این نکته قابل ذکر است که غربیها سیستمی را به نام «فراماسونری» راه انداختند، بحث سابقه «فراماسونری» بحث جدایی است اما در نهایت به اینجا میرسیم که لژ فراماسونری وابسته به انگلیس اگرچه شعارهای زیبایی مانند برابری و برادری میدهد ولی در نهایت در جهت منافع انگلیس و غرب عمل میکند.
«تقیزاده» وابستگی فکری و فرهنگی به لژ فراماسونری پیدا میکند و فرهنگ و سبک زندگی غربی را به عنوان قبله آمال قبول میکند و زمانی که به ایران باز میگردد در هر پست و مقامی جهت منافع انگلیس عمل میکند.
پشت این موضوع لزوماً فرایندی به عنوان مواجب بگیری وجود دارد؟
مسعود رضایی: میتواند باشد، میتواند نباشد. برخی سفرا از انگلیس و فرانسه حقوق میگرفتند. برخی افراد در داخل ایران از سفارت انگلیس مواجب دریافت میکردند اما بعضی افراد به این معنا حقوقبگیر نبودند و تحت الحمایه انگلیس بودند؛ مثلا «قوام الملک شیرازی» ممکن است از سفارت انگلیس و کاخ باکینگهام پول نگیرند اما «قوام الملک» به شرایط و موقعیتی دست پیدا میکند که بیشترین منافع اقتصادی را در منطقه خودش بدون اینکه حکومت مرکزی یا حکومتهای محلی به او تعرض داشته باشند برخودار میشود.
مسعود رضایی: نفوذ سید مهدی هاشمی در بیت مرحوم منتظری با بحث نفوذ وابستگان انگلیس و آمریکا متفاوت است.
مهدی هاشمی خودش اعتراف میکند که ساواکی بوده است.
مسعودرضایی: حالا آن را عرض میکنم خدمتان.
** اگر منتظری میماند مهدیهاشمی رئیسجمهور میشد
به نظر میرسد اینجا در بحث مفهوم نفوذ تفاوت دیدگاه داریم با یکدیگر؟
مسعود رضایی: در مصداق هم کمی تفاوت وجود دارد، مهدی هاشمی در اعترافاتش در سال 65 میگوید من وقتی قبل از انقلاب دستگیر شدم از خودم ضعف نشان دادم و قرار گذاشتم با ساواک همکاری داشته باشم. اما وقتی بعد از انقلاب به مرحوم منتظری و دفترش نزدیک میشود، نزدیکیاش به واسطه فعالیتها و تلاشهای باقی مانده ساواک و دستگاه انگلیس و سیا نیست.
پس چرا کارهایش به فرمولهای آنها شبیه است؟
مسعود رضایی: یکی از عوامل نفوذ «مهدیهاشمی» در بیت مرحوم منتظری علاقه ویژه ایشان به این شخص بود. مرحوم منتظری «مهدی هاشمی» را فردی ویژه، باهوش و با استعداد و قدرت مدیریت و... میدانست و معتقد بود او باید به مناصب عالی در ایران برسد. مثلاً رئیس جمهور شود و اگر آقای منتظری در همان مقام باقی مانده و بعد از امام رهبر میشد قطعاً مهدی هاشمی نفر دوم این مملکت میشد و بعد از مدتی قطعاً نفر اول مملکت میشد و منتظری اسماً رهبر میماند.
*منتظری شیفته «مهدی هاشمی» بود
یعنی ضعف فهم و درایت یک شخص زمینهساز چنین نفوذ وسیعی میشود؟
مسعود رضایی: به هر حال عدم شناخت واقعی و صحیح از یک فرد در چنین سطحی میتواند خطرناک باشد، به اعتقاد من آقای منتظری نوعی شیفتگی به مهدی هاشمی داشت. مهد هاشمی هم شخصیت ویژهای داشت، سخنران خوبی بود، آدم تشکیلاتی بسیار قوی و در عین حال به شدت خشن بود. اگر احساس میکرد کسی بر سر راهش وجود دارد به عوامل خود دستور میداد او را حذف کنند، مانند آقای حشمت که حتی وقتی نیروهای مهدی هاشمی دو پسر حشمت را نیز کشتند او هیچ برخوردی با آنان نکرد یا زمانی که تشخیص میدهد آقای بحرینیان سد راه او در اصفهان است، دستور به حذف فیزیکی او میدهد.
مهدی هاشمی انحرافاتی قبل از انقلاب داشت اما من خودم معتقد نیستم که نفوذ مهدی هاشمی در بیت آقای منتظری بر اثر برنامهریزیهای سیا و ساواک بوده باشد.
«مهدی هاشمی» قبل از انقلاب تخلفاتی دارد و به دستور او قتل هم صورت میگیرد، بعد هم که به زندان میرود از خود ضعف نشان میدهد و باب همکاری با ساواک را برای خود باز میکند ولی بعد از انقلاب از خلاء به وجود آمده استفاده کرده و از خود رفع اتهام میکند و میگوید من شمس آبادی را نکشتم. حتی قبل از انقلاب هم اختلاف نظر بود که او دستور قتل شمسآبادی را داده یا خیر. بعدها در سال 65 اعتراف قطعی کرد که خودش و گروهش شمسآبادی، بحرینیان و حشمت را کشته بودند.
آقای رضایی اینجا یک بحث مطرح است که اگر آمریکا میخواست عنصر نفوذی به درون ساختار حاکمیت بفرستد چه کسی بهتر از مهدی هاشمی میتوانست به او خدمت کند؟ بیشتر از این ممکن نبود کسی در این سطح از توانایی باشد.
مسعود رضایی: ممکن است با شما هم عقیده باشم اما این دلیل نمیشود که آنها او را عَلَم کردند.
** یکی از زمینهها و بسترهای نفوذ سادهاندیش بودن است
ما هم با شما هم عقیدهایم که لزومی ندارد آنها مواجبی را تعیین کنند و سیستمی بنویسند اما این بستر نفوذی که بدون هزینه مورد رضایت و استفاده دشمنان قرار میگیرد چطور به وجود میآید؟
مسعود رضایی: یکی از زمینهها و بسترهای نفوذ سادهاندیش بودن فرد است، اگر من سادهاندیش باشم ممکن است سازمانهای خارجی امنیتی افرادی را در کنار من قرار دهند و از طریق او به من خط و اطلاعات دهند. شاید آنها هیچ کاری انجام ندهند اما فردی مانند مهدی هاشمی در کنار من قرار بگیرد که دقیقاً همان راه و روش و کار و مسائلی را دنبال کند که منافع آنها را تأمین میکند. یعنی در داخل و بین رهبری و قائم مقام رهبری اختلاف بیاندازد. در افغانستان بین گروههای شیعه اختلاف بیاندازد،با عملکرد خود در بین گروههای سیاسی جدایی و تفرقه بیندازد. خطوط فکری انحرافی را در بین برخی طلبههای حوزه علمیه قم ترویج کند. همه این کارها را بدون جیره و مواجب برای دشمن انجام میدهد. مهدی هاشمی با چتر حمایتی که از سوی منتظری بر سر او پهن شده افکار و عقایدی که متضمن افکار بیگانگان هست پیش برد.
** تفاوت نفوذ مهدی هاشمی و کشمیری
: نفوذ جریانی نفوذ فردی.
مسعود رضایی: نفوذ مهدی هاشمی نفوذ فردی بود و با استفاده از چتر حمایتی آقای منتظری به فعالیت خود ادامه میدهد تا جایی که سیستم اطلاعاتی متوجه میشود و دستگیرش میکند و با توجه به قرائن و اعترافات خود به مجازات میرسد.
اما بحث نفوذ کشمیری متفاوت است، در آستانه پیروی انقلاب که سازمان مجاهدین خلق فعالیت خود را با آزاد شدن اعضا از زندان مجدداً آغاز کرد و مسعود رجوی از زندان آزاد شد آنها یک سازمان بسیار تشکیلاتی و منظمی بودند.
مسعود رجوی به لحاظ تفکر سازمانی خیلی قوی و باهوش بود و نیروها را جذب و سازماندهی میکرد. قبل از انقلاب به محض اینکه اینها احساس کردند انقلاب در حال پیروزی است نفوذ خود را در بین افراد مختلف شروع کردند و بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب از پادگانها اسلحه جمع میکنند و خانههای تیمی میبرند و تجهیز تسلیحاتی میکنند.
خب این وضعیت باعث میشود تعدادی از آقایان که در زندان هستند و میدانند اینها قلباً اعتقاد اسلامی ندارند، لقب منافق به اعضای سازمان بدهند. وقتی بعد از انقلاب از زندان خارج میشوند و سازمان مجاهدین خلق مجدداً فعالیت خود را از سر میگیرد به هیچ وجه ادعای مارکسیست بودن ندارند و میگوید: ما مسلمانیم. آنهایی که مارکسیست شده اند اسمشان سازمان مجاهدین خلق نیست، اسمشان سازمان پیکار برای طبقه کارگر است.
وقتی که جواد قدیری ناپدید شد و معلوم شد عضو سازمان بوده بسیار تعجب برانگیز بود. سازمان به گونةای عمل کرد که بین نیروهای مسلمان اختلاف افتاد که آیا کسی که قبلاً عضو سازمان بوده همچنان عضو سازمان است؟ مسلمان است یا مارکسیست؟ انقلابی خط امامی است یا خائن؟
روش تشکیلاتی که مسعود رجوی در پیش گرفت و نفاقی که همه آنها در لاکش فرو رفته بودند باعث شد که تشخص مسائل مشکل شود. کشمیری در این چارچوب است که به دفتر تحقیقات و اطلاعات نخستوزیری میرود و در آنجا مرتباً رفتار اسلامی دارد و اعتماد دیگران را جلب میکند و سابقه سازمانی بودنش تحتالشعاع این ظواهر امروزی قرار میگیرد.
در کنار اینها باید به نفوذ سرویسهای جاسوسی توجه کرد که همیشه تلاش میکنند افراد خود را به درون حاکمیت و به خصوص اشخاص مهم نزدیک کنند. شخصیتهای بلندپایه مملکتی، مسئولین و افرادی که در مصدر امور هستند _ وزرا، معاونین، رئیس جمهور، مشاوران_ همیشه مورد طمع سرویسهای خارجیاند، فرق نمیکند از جناح راست باشند یا چپ. همیشه سرویسهای خارجی سعی میکنند کسانی را در کنار این افراد قرار دهند که یا به آنها خط فکری و جهت سیاسی دهند و یا از آنها اطلاعات کسب کنند و به بیرون درز دهند.
چه چیزی میتوان ما را تا اندازهای از این افراد و جریانات مصون کند؟
مسعود رضایی: امری که میتواند ما را مصون کند در برابر نفوذهای فردی مانند سیدمهدی هاشمی چه در برابر نفوذهای سازمان مانند کشمیری و کلاهی و چه در برابر نفوذ سرویسهای اطلاعاتی خارجی نخست هوشیاری و دقت نظر خود مسئولان است و بعد از آن بهرهبرداری از دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی که بتواند جلوی نفوذیها را بگیرد.
ما راجع به نفوذ جریانها و نفوذ فردی صحبت کردیم اما یک نفوذ نفوذ فرهنگی است و این نفوذ شاید خطرناکترین نفوذ باشد چون بسیار خزنده و آرام است. از طریق رسانهها، فیلم و سینما وارد میشود و دنیای ارتباطی امروز بستر آن را فراهم میکند. استحکام تفکر اسلامی و فرهنگ اسلامی به معنای واقعی یعنی باورپذیر بودن این فرهنگ و تبدیل فرهنگ به باور افراد که میتواند جلوی این نفوذ را بگیرد.
برای استحکام فکری و فرهنگی در جامعه باید از سند و مدرک و شاهد استفاده کنیم و از این طریق میتوانیم بگوییم احتمال نفوذ فرهنگی کم شده و نمیتوانیم بگوییم به صفر رسیده و باید فرهنگ خود را با شیوههای مناسب فرهنگی تقویت کنیم.
منبع: بصیرت
ب یک مستند ساز نقل میکند: باجناق بنده برادر دو تا شهید است. پدر و مادر ایشان (که پدر و مادر شهیدان عباس و على فخارنیا هستند) از اوتاد محله افسریه تهران اند.
این دو بزرگوار امسال در حج تشریف دارند. دیروز روحانى کاروان شان با پرس و جو، حاج منصور فخارنیا را در صحراى عرفات بین حجاج پیدا مى کنه و مىپرسه: پسر شما شهید شده؟
حاج منصور آقا جواب مى دهد: بله!
روحانى کاروان مى گوید: اسم شهیدتون عباسه؟
حاج منصور باز مى گوید: یکى از دو شهیدمون عباسه.
روحانى مى گوید: من که از پدر شهید بودن شما خبر نداشتم، اسم شهیدتون را هم نمى دونستم. شهید شما به خوابم اومد و گفت اسم من عباس فخارنیاست. برید پدر من رو تو کاروان پیدا کنید و بهش بگید چون قلبش مشکل داره امشب به مشعر و فردا به منا نرید.
پدر شهدا مى گه: نمى شه که.
حاج منصور فخارنیا هم طبق توصیه این روحانى کاروان، براى خودش و همسرش نایب گرفته و از واقعه امروز در منا جان سالم به در مى برد.