سفارش تبلیغ
صبا ویژن
03955809074 سید مهدی ملک الهدی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
نوشته شده در تاریخ 95/10/28 ساعت 8:47 ع توسط سیدمهدی ملک الهدی


این روز ها تقریبا جمعی را پیدا نمی‌کنی که یکی از دغدغه هایشان سبک زندگی نباشد، موضوعی که هم به واسطه اهمیت و تاثیر گذاری‌اش بر زندگی فردی و اجتماعی اعضای یک جامعه و هم به واسطه تاکیدات مقام معظم رهبری در سفر خراسان شمالی‌شان، مدتی است به یکی از مهمترین مباحث در حوزه مسائل فرهنگی تبدیل شده.

برای روشن‌تر شدن موضوع و تبیین تفاوت‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی با لایف استایل غربی به مهندس احدیان مدیر عامل موسسه فرهنگی خراسان و سردبیر روزنامه خراسان رفتیم، مطلب پیش رو چکیده‌ای از مباحث ایشان پیرامون این مسئله است:

در زمین غیر بومی حرف بومی می‌زدیم!

در واقع آنچه را که رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی پیرامون سبک زندگی مطرح کردند، می‌توان یک نقطه عطف در مباحث نظری سبک زندگی دانست. دلیل این حرف هم این است که تا پیش از آنکه تحلیل ایشان از سبک زندگی صورت بگیرد، تصویری که از سبک زندگی در ذهن عموم افراد و کارشناسان شکل گرفته بود همان لایف استایلی بود که در نگاه و تفکر غربی تعریف شده است. و ما همان را گرفته بودیم و می‌خواستیم بومی‌اش کنیم، اما عملا کاری که ما می‌کردیم این بود که با تعریف آنها و در زمین آنها می‌خواستیم حرف جدید بزنیم! و خب این اشتباه ما بود که می‌خواستیم با تعریف غربی از سبک زندگی حرف بومی و دینی بزنیم.

این در حالی بود که با اتفاق جدید و تحلیلی که رهبری ارائه دادند، کلا تعریف و به قول معروف ماجرای سبک زندگی تغییر کرد.

جامعه به جای فرد، در سبک زندگی!

در آن مدل که ما اسمش را لایف استایل می‌گذاریم، آنچه که تعریف می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، عمدتا شیوه‌ها و رفتارهای فردی یک نفر در زندگی شخصی خودش می‌باشد.

 این که آن فرد چه چیزی بپوشد؟ چه چیزی بخورد؟ دکوراسیون منزل را چطور طراحی کند؟ چطور حرف بزند؟ و اینگونه مسائل.

این نگاه‌ها عمدتا فرد گرایانه بود، در حالی که در مدل سبک زندگی‌ای که الان مورد توجه قرار گرفته است کلا زمین بازی تغییر کرده است. دراینجا یک فرد هم در قبال رفتارهای فردی خودش و هم در قبال تعاملاتی که با جامعه دارد سبک زندگی‌اش را تعریف می‌کند. و در واقع آنچه تعریف می‌شود سبک زندگیِ جامعه یا سبک زندگیِ اجتماعی می‌باشد.

زمین بازی عوض شده‌است!

در اینجا این فرد یک نقش در قبال خودش دارد، اینکه چه بخورد، چگونه بپوشد و ... ولی خب همه ماجرا که این نیست، بلکه بر اساس آنچه که رهبری مطرح کردند و مصداق‌هایی که آوردند، می‌بینید که این بخش کوچکی از معادله است. بقیه معادله این است که این آدم نسبت به خانواده خودش چه مسئولیت‌هایی دارد؟ نسبت به پدر و مادرش، نسبت به فرزندان‌اش، نسبت به برادرش چگونه باید رفتار کند؟ سبک زندگی‌اش و آن روابط اجتماعی با همسایه‌ها باید چگونه باشد؟ یا روابط و سبک زندگی و روش زندگی در رفتار با زیر مجموعه‌اش چگونه باید باشد؟ مثلا شخصی که مسئول یک اداره است با مرئوسین خودش به تعبییرآقا باید چگونه رفتار کند؟ نسبت به بالا دستی و حاکمان باید چگونه رفتار کرد؟ این‌ها ادبیات و زمین بازی را کلا تغییر داده، نوع نگاه به سبک زندگی بر اساس این مسائل تغییر کرده‌است.

آن نگاه این بود که من باید چگونه زندگی کنم؟ با نگاه مادی گرایانه و اصلا فردی، اما اینجا گفته می‌شود من هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی چه طور باید زندگی کنم؟ در واقع با یک افق و هدف گذاریِ متعالی تکالیفم نسبت به جامعه پیرامون‌ام چیست؟ و نه نگاه فردی و مادی گرایانه‌ام چیست؟

هم حق‌ها و هم تکلیف‌ها باید تعریف بشود!

خلاصه اینکه کلا زمین بازی عوض شده؟ البته در اینجا اگر ما می‌خواستیم در لایف استایل حرف بزنیم مشغول بازی در زمین آنها می‌شدیم و هر میزان که ما می‌خواستیم تغییرات ایجاد کنیم، نمی‌توانستیم تغییرات جذابتر از تعریف‌های غربی و مصداق‌هایی جداب‌تر از مصداق‌های آنها به جامعه خودمان ارائه کنیم. در نهایت تازه اگر هم می‌توانستیم و ارائه می‌کردیم و فرض کنید مثلا نوع پوشش‌مان را اسلامی‌تر می‌کردیم، اتفاقی که می‌افتاد این بود که اولا ممکن بود ما بازهم شکست بخوریم چون که تولیدات‌مان در رقابت با جذابیت‌های تولیداتی که آنها می‌کنند قابل مقایسه نبود و ثانیا فرض بر اینکه اتفاق می‌افتاد چه می‌شد؟ یک فردی را تربیت می‌کردیم و یک سبک زندگی ترویج می‌کردیم که این فرد در برابر خودش، خودش را مسئول بداند و خودش می‌خواهد با سبکی پیش برود، آیا نگاه دینی ما این است؟ یا مسئولیت‌های این فرد در برابر جامعه خودش و حق و تکلیف‌هایش باید تعریف بشود.

هم پیشتر و هم بیشتر از لایف استایل!

 نکته آخر هم این که اتفاقا در این زمینه، ما تولیدات بسیار زیادی هم داریم. اسلام پر از داده‌ها واطلاعات دقیق و حساب شده و جدی در عرصه‌های مختلف است. مثلا اینکه با پدر و مادرت چگونه رفتار کن، تربیت بچه‌ات چگونه باید باشد، چه طوری با کودکان رفتار کنیم، با همسر چگونه رفتار کنیم، حتی در مسائل زندگی شخصی مثلا اینکه چگونه لباس بپوشیم؟ به اندازه کافی حرف هست، در مورد اینکه که چه‌طور نسبت به حکومت، نسبت به همسایه، نسبت به قوانین و مقرارت اجتماعی رفتار کنیم. درباره تمام این‌ها حرف‌های خیلی بیشتر و پیش‌تر داریم. هم پیشتر و هم بیشتر از لایف استایل تعیین شده غربی حرف داریم.

خلاصه در یک جمله می‌توان گفت صحبت‌های رهبری در حوزه سبک زندگی تعریف جدیدی بود که زمین بازی رو عوض کرد. 

محمد سعید احدیان



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 9:23 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


 

 اعتیاد اینترنتی و اختلالات روحی وابسته به آن


در مورد شیوه ترک اعتیاد اینترنتی نیز باید گفت مهمترین راه چاره کنترل کمیت و کیفیت اتصال به اینترنت است .

همچنین مقید کردن فرد به برنامه زمان بندی شده برای اتصال به اینترنت و بیرون زدن از محیط مذکور از روش های ترک اعتیاد اینترنتی ذکر شده است . اما جالب است بدانید که اعتیاد روز افزون بسیاری از مردم کره جنوبی و به خصوص جوانان به اینترنت موجب شده دولت این کشور اردوهای ویژه ای را برای درمان معتادان اینترنتی برپا کند. این اردو که Jump Up Internet Rescue School نام دارد از امکانات ویژه ای برخوردار است.

جلسات مشاوره، کارگاه های درمانی و تمرینات سخت مشابه با اردوگاه های نظامی بخشی از برنامه های این مدرسه است. مدیر این مدرسه معتقد است به علت پیشرفت پرشتاب فناوری در کره، مردم این کشورهم پیش ازبسیاری از مردم دیگر نقاط جهان با پیامدهای منفی فناوری مواجه شده اند.



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 9:14 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


زمان راه اندازی فاز اول اینترنت ملی/ مهمترین تفاوت‌ها با اینترنت فعلی


یکی از علت های مهم روند رو به رشد مشکل اعتیاد اینترنتی در ایران این است که مدیریت کلان اجتماعی برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلات جوانان نظیر رفع بیکاری، شرایط مناسب ادامه تحصیل و مشکلات معیشتی جوانان ننموده، برنامه ریزان اجتماعی برنامه مناسبی ارائه نکرده اند هم چنین در زمینه نحوه استفاده از اینترنت کار فرهنگی صورت نگرفته که در صورت ادامه این روند باید شاهد عوارض آسیب جدیدی باشیم که جامعه ما را تهدید می کند. جوان وارد یک فضای مجازی می شود و در این فضا می خواهد شروع به مکالمه و تبادل افکار کند. در این صورت نکته ای که وجود دارد این است که این شخص از واقعیت دور می شود و فراموش می کند که ارتباطات مجازی و واقعی چقدر تفاوت دارند و دچار رفتار دوگانه می شود و دچار تخیلات می شود سلیمی، روانشناس می گوید : یکی از بزرگترین علت های روانی هر نوع اعتیادی فرار از مشکلات روزانه می باشد. اما موضوعی که در اینجا بایستی به آن توجه شود مشخص کردن مسئله سن، جنسیت و کاربری است که قصد استفاده از اینترنت را دارد. کاربر اینترنتی محدوده سنی و جنسیت مشخصی ندارد.


این به این مفهوم است که منحصرا تمام استفاده کنندگان از اینترنت مرد یا زن نمی باشند و افراد متفاوتی از این دو جنسیت با سنین مختلف اقدام به استفاده از این تکنولوژی می کنند. برای مثال یک دانش آموز دبستانی یا دبیرستانی، یک ورزشکار، یک مادر خانه دار، یک استاد دانشگاه هر کدام می توانند از کاربران اینترنت باشند و هر کدام با توجه به نیازهایی متفاوتی که دارند از آن استفاده کنند اما موضوعی که در حالت کلی عمومیت دارد این است که این افراد هر کدام برای خود مشکلاتی دارند که باعث آزار و اذیت آنها از درون می شود، مشکلاتی که گاه نمی توانند آنها را به راحتی با والدین، دوستان یا نزدیکان خود در میان گذاشته و بنابراین سعی می کنند اقدام به برقراری ارتباطات مجازی در محیط اینترنت نمایند.


ادامه این روند در دراز مدت همانطور که قبلا به آن اشاره شد باعث بوجود آمدن نوعی آمادگی ذهنی و روحی برای ورود به اعتیاد 3 مرحله ای و در نهایت پناهندگی او به دنیای مجازی شود. اگر بخواهیم به این مسئله فقط از نگاه فردی نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که تمام عوارض ناشی از این اعتیاد متوجه خود شخص خواهد شد ولی مسئله مهمتر جدا از خطراتی که سلامت اخلاقی معتاد به اینترنت را تهدید می کند این است که این شخص بعد از مدتی شروع به تبلیغ استفاده از اینترنت در بین دوستان و هم سن وسالان خود می کند، که این کار خود می تواند باعث گسترش اعتیاد به اینترنت گردد دکتر محمدرضا حسینی، جامعه شناس می گوید : معتادان اینترنت ترجیح می دهند با تشکیل گروه ها و برقرار کردن ارتباطات تنگاتنگ با یکدیگر به نوعی خلاهای روحی خود را برطرف کنند. برای دسته ای از جوان ها که اسیر اینترنت شده اند دنیای مجازی چت روم ها و بازی های اینترنتی به راحتی جایگزین افراد فامیل، دوستان، تحصیل، اشتغال و خواب می شود، به طوری که بعضی از جوانان ایرانی از ساعت 10 شب تا 4 صبح وقت خود را صرف اینترنت می کنند و به طور هفتگی 40 تا 50 ساعت با اینترنت هستند و از دنیای واقعی که در آن زندگی می کنند فاصله می گیرند.

نوجوانان معتاد به اینترنت صرفنظر از جنسیت، سن و مقطع تحصیلی بدون هیچ منظور و هدفی تنها برای یافتن چیزهای جدید و مهیج در این شبکه پرسه می زنند که معضلات اقتصادی، بیکاری و نبود امنیت شغلی آن را تشدید می کند.



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 9:12 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


erere


مرور بر ادبیات نظری و تجربی پیرامون اعتیاد اینترنتی, نشانگر آن است که اعتیاد اینترنتی پدیده‌ای است که از سه ویژگی برخوردار است:
1. اعتیاد اینترنتی، نوعی اختلال و بی نظمی وسواسی است که برخی ویژگیهای آن مشابه شرایط‌ آسیب‌شناسانه است. در واقع، زمانی می‌توان گفت که فرد دچار اعتیاد به اینترنت شده است که دارای علائم خستگی زودرس، تنهایی، افسردگی و غیره باشند. افرادی همچون اورزاک و یونگ به چنین تعریفی از اعتیاد اینترنتی اعتقاد دارند. روشهای درمان این نوع اعتیاد نیز، رفتار درمانی شناختی و تقویت درمانی انگیزش است.
2. اعتیاد اینترنتی، نوعی اختلال و بی نظمی روانی است. از این دیدگاه زمینه تحقیقی جدیدی تحت عنوان «روان درمانی اینترنتی» ظهور کرده است. این دیدگاه, معتادان اینترنت را به‌عنوان بیمار می‌بیند.

روش درمان این نوع اعتیاد نیز، تشکیل گروههای خبری و گروههای بحث است. در این شکل از درمان، اعضای اختلالات روانی مرتبط به هم، نقش یک گروه حمایتی را بازی کرده و با ارائه پیشنهادات آن‌لاین و روشهای برخورد با آن، از شدت اعتیاد اینترنتی می‌کاهند. افرادی چون استن، هانگ و آلسی به چنین دیدگاهی اعتقاد دارند. 3. اعتیاد اینترنتی نوعی مشکل رفتاری است. دلیل این مسئله نیز، وجود یک رابطه قوی بین اعتیاد اینترنتی و وابستگی شیمیایی است. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که مشکلات وابستگی شیمیایی دارند، در هفته وقت بیشتری را صرف اینترنت می‌کنند، تا کاربران «وابسته غیرشیمیایی».
عباس محمدی اصل، دکترای جامعه شناسی و استاد دانشگاه می گوید :
مشکل اعتیاد اینترنتی از عوارض زندگی در دنیای متمدن است ولی با این حال این مشکل در جوامع غربی کمتر از جوامع شرقی به چشم می خورد و علت این امر این است که در جوامع غربی ارائه اینترنت به درون جامعه به همراه یک برنامه مدون و پایدار و طبق برنامه ریزی های قبلی صورت گرفته است در حالی که ورود اینترنت به سایر کشورها طبق برنامه و کنترل شده نبوده است و به همین دلیل است که دچار مشکلاتی شده اند.
به اعتقاد وی بعد از ورود اینترنت به ایران نگاه جامعی در خصوص اینترنت در کشور ما وجود ندارد و بعضی اشخاص همواره سعی در زیر سؤال بردن اینترنت می کنند وی علت موفقیت بیشتر دنیای غرب را در خصوص نحوه استفاده از اینترنت وجود «برنامه ریزی منظم اجتماعی» می داند و این موضوع را یادآوری می کند که آنها می خواهند با این کار از الگوهای قدیمی آموزش خلاص شده و جامعه، محیط های علمی و فرهنگی را به سمت خلاقیت های جدید و دنیای مدرن هدایت کنند



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 9:9 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


تست میزان اعتیاد به اینترنت

تست اعتیاد به اینترنت (IAT) یکی از معتبرترین تست‌های مربوط به سنجش اعتیاد اینترنتی است که توسط دکتر کیمبرلی یانگ (Kimberly Young) ابداع شده است. در تست IAT هر چه نمره شما بیشتر باشد؛ اعتیاد شما به اینترنت شدیدتر است. نمرات هم به ترتیب از یک تا پنج هستند. در این تست سوالاتی از این قبیل مطرح شده است :
چقدر بیشتر از آنچه قصد دارید؛ در اینترنت می‌مانید؟
چقدر به‌خاطر آنلاین ماندن؛ اعضای خانواده را نادیده‌ گرفته‌اید؟
چقدر دیگران از شما به خاطر میزان آنلاین بودن‌تان شاکی هس
تند؟
چقدر به‌خاطر اینترنت؛ نمرات و کارهایتان در مدرسه افت کرده است؟
چقدر ایمیل‌هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می‌کنید؟
چقدر عملکرد کاری و بهره‌وری شما به خاطر اینترنت آسیب دیده است؟
چقدر وقتی کسی هنگام آنلاین بودن مزاحم شما می‌شود؛ غر می‌زنید؛ فریاد می‌زنید یا عصبانی می‌شوید؟
چقدر فکر می‌کنید که در حالت آفلاین حواس پرتی دارید؛ ولی در حالت آنلاین بهتر هستید؟
چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به کار می‌برید: فقط چند دقیقه مونده؛ الان میام
چقدر سعی کرده‌اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و موفق نشده‌اید؟ پاسخ های این تست به صورت 5 گزینه ای طراحی شده که شامل این موارد است :

1- به ندرت? 2- گاه‌گاهی? 3- غالبا? 4- بکرات? 5- همیشه
اگر پاسخ فرد به اکثر سوالات گزینه های 4 و 5 باشد او یک معتاد اینترنتی است .



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 9:2 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


 

رژیم غذایی در هوای آلوده

در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید.

مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. از سوی دیگر به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند، التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد. کاهش التهاب ها در مقابله با نقش رادیکال های آزاد که به صورت آلاینده ها وارد بدن شده اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن کمک می کند.

به اعتقاد متخصصان تغذیه، مصرف دوغ و ماست های "پروبیوتیک" برای مقابله با آلاینده های هوا انتخاب بهتری به شمار می روند. آلاینده های موجود شامل ترکیبات مختلفی است که از طریق هوای تنفسی وارد بدن شده، آثار مخرب آن روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق بر جای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند.

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین "د" از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. بهمین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین "د" از شیوع بالایی بر خوردار است. بر اساس آخرین تحقیق کشوری 60 درصد زنان تهرانی بصور مختلف دچار کمبود ویتامین "د" هستند.

به گفته دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر بهسایت ایران ، افرادیکه کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.

وی ادامه می دهد: به دلیل آنکه گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان بصورت رقابتی عمل می کند در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. یکی از راه های پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده ها ست.

دکتر شیخ الاسلام، علاوه بر سایر اقداماتی که در شرایط وارونگی هوا برای مقابله با آثار مضر آلودگی بر سلامت می بایست، انجام شود، بر توجه به تغذیه مناسب تاکید داشته، می گوید : تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قراردادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می کنند، نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد .

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه نیز توصیه می کند: در هوای آلوده، مصرف شیر افزایش یابد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. این متخصص تغذیه می افزاید، سعی کنید، ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشید و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نیست، دوغ رقیق را به همراه گل محمدی به دفعات زیاد مصرف کنید .

تاکید بر مصرف فرآورده های شیری کم چرب برای کمک به افرادی است که به مشکلات قلبی – عروقی مبتلا هستند . گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی به عنوان منابع خوب کلسیم و ویتامین "د" شناخته می شود. به همین دلیل، همواره برای پیشگیری و مقابله با گسترش پوکی استخوان بر مصرف شیر و لبنیات تاکید شده است.

هر ساله با آغاز سرد شدن هوا، افزایش آلودگی به خصوص در شهر های بزرگ به موضوعی مهم تبدیل می شود . عوارض ناشی از افزایش آلاینده ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می کند.

هیدروکربورهای سرطان زا ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوییل در هوا منتشر می شوند و گاز خطرناک مونواکسیدکربن از جمله این ترکیبات هستند. در اثر پدیده گلخانه ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین برمی گردند و وارد ریههای ما می شوند.

آلودگی هوا روی بافتهای بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیر فراوانی دارد. همچنین مطالعه اخیر محققان علوم پزشکی نشان می دهد، افراد جوانی که در مناطق آلوده به دود زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای گوارشی قرار دارند.

آلودگی هوا همچنین بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می کند. این اتفاق معمولا در افراد مستعد بیماری قلبی عروقی مانند کسانی که بیش از60 سال دارند یا کسانی که سابقه نارسایی قلبی دارند، رخ می دهد. همچنین کسانی که دچار ناراحتی ریوی مزمن به خاطر استعمال سیگار هستند یا دیابت دارند، بیش از دیگران در معرض خطرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 8:54 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


اللهم صل علی محمد و علی آل محمد وعجل فرجهم


مدافعان حرم حضرت زینب(س).........ما همه عباس توایم زینب جان

اللهم صل علی محمد و علی آل محمد وعجل فرجهم


زیباترین پستهای دینی مذهبی پروفایل




  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 8:50 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


نتیجه تصویری برای صلوات

اگر چه برخی از آثار یاد شده در آخرت نیز محقق است، اما بخشی از آثار مختص زندگی اخروی است که به آنها اشاره می کنیم:
1) قرب به رسول ا... (صلوات الله  علیه) و بهره گیری از شفاعت آن حضرت:

پیامبر(صلوات الله  علیه) می فرماید: «هرکس بر من صلوات بفرستد، شفاعت من به او می رسد.»

منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 86

 «نزدیکترین مردم در روز قیامت بر من در هر جا که باشد کسی است که بر من بیشتر در دنیا صلوات بفرستد.»

منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 85

2) کفاره گناهان، خلاصی از آتش و رفع عذاب قبر

امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «کسی که نتواند با کارهای نیک گناهانش را بپوشاند، باید فراوان بر محمد و آل محمد درود فرستد که صلوات گناهان را نابود می کند.»

منبع : آثار الصادقین ج 11،ص 214

و نیز حضرت رسول فرمودند: «صلوات بر من نور است بر صراط و هر کس بر صراط نور باشد، از اهل نار نخواهد بود.

 همچنین فرمودند: «بسیار بر من صلوات فرستید که صلوات بر من نور است در قبر و نور است در بهشت.»

3) بهره مندی از حسنات مضاعف و سنگینی بر ترازوی اعمال نیک

از انس بن مالک روایت شده که گفت: بر پیامبر خدا(صلوات الله  علیه) داخل شدم و ندیدم هیچ روزی که مسرورتر و شاداب تر از آن روز باشد،
از دلیل آن پرسیدم فرمود: «چرا شاداب نباشم، حال آن که جبرئیل هم اکنون بیرون رفت از نزد من و گفت که خداوند فرمود: هر کسی یک بار بر تو صلوات فرستد، ده صلوات بر او می فرستم، ده سیئه(گناه) را از او محو می کنم و ده حسنه برای او می نویسم.»
همچنین از امام صادق(علیه السلام) روایت شده «سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال می گذارند، صلوات بر حضرت رسول و اهل بیت ایشان است.»


 با این حال، آنچه ذکر آن رفت تنها بخشی از آثار و فضایل درود بر پیامبر و خاندان پاک ایشان است که صد البته روایات بیش از آن است که این نوشتار گنجایش ذکر آن را داشته باشد.
امید آن که ذکر این فضایل مقدمه عمل به آن و بهره مندی از آثار گسترده آن باشد.



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 8:48 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


صلوات

 

از پیامبر(صلوات الله  علیه) نقل شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می برد.»

منبع : محجة البیضاء، ج 2، ص 313

و در روایتی دیگر به امام علی(علیه السلام) توصیه می کند که هرگاه امری تو را اندوهگین ساخت، بر پیامبر و آل او صلوات فرست...»

منبع: کنز العمال، ج 1، ص 181

 و بر اساس روایتی دیگر از امام حسن مجتبی(علیه السلام) از پیامبر(صلوات الله  علیه): «بخیل کسی است که چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد.»

منبع: کنز العمال، ج 1، ص 289

حصول عافیت، توانگری و غنا، به یاد آمدن فراموش شدها به وسیله صلوات و پاکیزه و طیب شدن مجالس با ذکر صلوات، از جمله آثار دیگر صلوات است که در روایات به آنها اشاره شده است.



  



نوشته شده در تاریخ 95/10/27 ساعت 8:45 ص توسط سیدمهدی ملک الهدی


درباره فواید و آثار صلوات در زندگی

در ادعیه و روایات معصومین(علیهم السلام) میان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عمیقی دیده می شود.
در دعاهای صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، مکارم الاخلاق و... صلوات به گونه ای در ابتدا یا آخر دعا آمده است، زیرا صلوات دعای مقبوله است.

 منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، ص 9

 و روایت دیگری نقل شده که: «هر کسی حاجتی از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او گوید سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گوید، زیرا خداوند کریم تر از آن است که دو طرف دعا را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب نشده رها نماید، زیرا صلوات بر پیامبر و آل او محجوب و در پرده باقی نمی ماند و حتماً مستجاب می شود.»

منبع : اصول کافی، همان، ص 252

از آن جا که خداوند از مؤمنان خواسته است که به سوی او با وسیله و واسطه ای تقرب جویند (یا ایها الذین امنوا اتقواا... و ابتغوا الیه الوسیله ...سوره مبارکه مائده/ آیه 35) صلوات به معنای واسطه قرا دادن واسطه های فیض الهی برای تقرب به خدا و درک رحمت الهی است چنانکه در تفسیر این آیه به روایاتی برمی خوریم که معصوم(علیهم السلام) می فرماید: «منظور از وسیله در این آیه، ما اهل بیت هستیم.»

منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 517

از رسول خدا نیز روایت شده که: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما می شود و خداوند را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاکیزه می کند.»

منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 



  




  پیام رسان 
+ هر کسی نام کسی گفت سرش بالا رفت ما که از لطف تو داریم سری در سر ها ازدحام است سر کوی شما اذن بده لااقل ما بنشینیم همین آخرها

+ سلیمانا از این خرمن فقط یک خوشه میخواهم ز گوشه گوشه دنیا فقط شش گوشه میخواهم برگ زردی با سماجت شاخه را چسبیده بود دستهای خویش و دامان توام آمد به یادم یا حسین

+ سلام دوستان عزیز

+ سال پر خیر وبرکتی داشته باشین دوستان پارسی بلاگ

+ سال نو به همه دوستلن عزیز مبارک

+ سال نو بغیر از تعویض لباس و کفش وغیره سالی برای تعویض رفتار ها وکردارهایمان باشد برایملن ابدی ومبارکتر خواهد بود

+ سال1397 برای همه دوستان عزیز مبارک باشد

+ پیشاپیش سال پر خیر وبرکتی را در پناه مهدی صاحب الزمان برایتان ارزومندم انشالله سال ظهور حضرت بقیه باشد

+ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

+ روز میلاد بانوی بزرگ اسلام، پرستار تمام نیکی ها پرستار تن رنجور ولایت، پرستار ارزش های مقدس عاشورا، زینب کبری(س) بر همه پرستاران و پیروانش مبارک باد.




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ