سفارش تبلیغ
صبا ویژن
03955809074 سید مهدی ملک الهدی
نوشته شده در تاریخ 95/10/30 ساعت 1:56 ع توسط سیدمهدی ملک الهدی


بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران

روزهای گذشته خبر دعوت کتبی وزیر حج و عمره عربستان از ایران برای انجام هماهنگی‌های مربوط به مراسم حج و حضور زائران ایرانی در این فریضه الهی تأیید شد و موجب برخی تحلیل‌ها در فضای سیاسی کشور شد. برخی در این میان این اقدام عربستان را نوعی عقب‌نشینی و چراغ سبز به ایران برای بهبود روابط تحلیل کردند.

اما از سوی دیگر وزیر خارجه عربستان در این هفته در سخنانی به تکرار مواضع ضد ایرانی خود پرداخت و گفت: از نظر ما سیاست‌های دولت ترامپ هماهنگ و روشن هستند. می‌خواهد نقش آمریکا را در جهان احیا کند، ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم. می‌خواهد داعش را شکست دهد، کاملاً، می‌خواهد ایران را مهار کند...».

وی همچنین در ادامه ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه متهم کرد و مدعی شد: «روابط ما با ایران تیره است و این هم نتیجه سیاست‌های خصمانه و تهاجمی ایران است».

این اظهارات نشان داد که آل‌سعود همچنان بر موضع دشمنی و ستیزه‌جویی خود با جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد و صرف یک دعوت کتبی را نمی‌توان به عنوان یک نشانه خاص از یک تحول در روابط دو کشور تلقی کرد.   

دو هدف خاص عربستان از دعوت ایران برای مراسم حج

در این راستا حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا در تحلیل این دو گونه رفتار عربستان با ایران گفت: اقدام عربستان در دعوت از ایران برای حضور در مراسم حج به واسطه اهداف خاصی است. یکی از این اهداف جلوگیری از ضررهایی است که به واسطه نرفتن زائران ایرانی به حج در سال گذشته به اقتصاد عربستان وارد شد و هدف دیگر اینکه عربستان با این دعوت می‌خواهد موقعیت خود را در جهان اسلام و عرصه بین‌المللی بازسازی کند.

وی افزود: طبیعتا دعوت از ایران برای رفتن به حج و پذیرش این دعوت از سوی ایران به معنای کنار گذاشتن جنایت سعودی‌ها در فاجعه منا و به فراموشی سپردن این خیانت‌ و ضعف مدیریت عربستانی‌ها در اداره حرمین شریفین است.

ترقی اظهار کرد: لذا طبیعی است سعودی‌ها برای اینکه این موضوع را در افکار عمومی به عنوان نقطه ضعف خود خارج کنند دست به این اقدام زده و از ایران برای حضور مجدد در حج دعوت کردند. اما همانطور که از مواضع وزیر خارجه ناپخته و جوان عربستان کاملا هویداست عربستان همچنان بر دشمنی و خصومت با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند با جلب نظر رئیس‌جمهور جدید آمریکا موقعیت خودش را تقویت کند و بتواند سیاست‌های پنهان امریکا را در منطقه همچنان دنبال کند.

ضرورت تأکید مسئولان بر خطوط قرمز در مذاکرات حج با عربستان

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: براین اساس به نظر نمی‌رسد این دو اقدام با یکدیگر ارتباط خاصی داشته باشد بلکه حتی می‌توان گفت دعوت عربستان از ایران برای مراسم حج با هدف تقویت موقعیت عربستان و تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است و لازم است مسئولان با هوشیاری با این گونه اقدامات عربستان برخورد کنند و اجازه ندهند با پذیرش حضور حجاج در مراسم حج، بی‌لیاقتی و عدم صلاحیت آل‌سعود در مدیریت حرمین شریفین فراموش گشته و جبران شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: لازم است در مذاکرات حج بااقتدار بر روی خطوط قرمز خود که پذیرش تخلفات صورت گرفته از سوی سعودی‌ها در فاجعه منا و پرداخت دیه شهدای مناست پافشاری کنیم و در صورتی که مقامات عربستانی، اقدامات لازم را انجام دادند، عذرخواهی کردند و جبران مافات نمودند پس از آن می‌توان درباره رفتن مردم به مراسم حج تصمیم گرفت. 

وی افزود: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد عربستان در آستانه یک تحول و دگرگونی بزرگی است که در روزهای آینده مردم متوجه آن خواهند شد.

آینده روابط عربستان با ایران در دوره ترامپ

 
ترقی درباره رویکرد عربستان به ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ با توجه به رویکرد ضد ایرانی وی گفت: در دوره ترامپ، عربستان به ادامه خصومت و ستیزه‌جویی بیشتر با ایران و دامن زدن به فضای ایران‌هراسی امیدوارتر می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: استراتژی عربستان این است که با پول بتواند به منافع سیاسی خود در منطقه دست پیدا کند و دونالد ترامپ هم برای حل مشکلات آمریکا به پول عربستان نیاز دارد. لذا این دو بر سر فشار به ایران و ادامه رویکرد خصمانه خود اشتراک نظر و همسویی منافع دارند.







  پیام رسان 
+ هر کسی نام کسی گفت سرش بالا رفت ما که از لطف تو داریم سری در سر ها ازدحام است سر کوی شما اذن بده لااقل ما بنشینیم همین آخرها

+ سلیمانا از این خرمن فقط یک خوشه میخواهم ز گوشه گوشه دنیا فقط شش گوشه میخواهم برگ زردی با سماجت شاخه را چسبیده بود دستهای خویش و دامان توام آمد به یادم یا حسین

+ سلام دوستان عزیز

+ سال پر خیر وبرکتی داشته باشین دوستان پارسی بلاگ

+ سال نو به همه دوستلن عزیز مبارک

+ سال نو بغیر از تعویض لباس و کفش وغیره سالی برای تعویض رفتار ها وکردارهایمان باشد برایملن ابدی ومبارکتر خواهد بود

+ سال1397 برای همه دوستان عزیز مبارک باشد

+ پیشاپیش سال پر خیر وبرکتی را در پناه مهدی صاحب الزمان برایتان ارزومندم انشالله سال ظهور حضرت بقیه باشد

+ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

+ روز میلاد بانوی بزرگ اسلام، پرستار تمام نیکی ها پرستار تن رنجور ولایت، پرستار ارزش های مقدس عاشورا، زینب کبری(س) بر همه پرستاران و پیروانش مبارک باد.




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ