سفارش تبلیغ
صبا ویژن
03955809074 سید مهدی ملک الهدی
نوشته شده در تاریخ 95/7/24 ساعت 12:12 ع توسط سیدمهدی ملک الهدی


                         حسن هانی‌زاده

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با توجه به تشکیل دولت وحدت ملی و شکل‌گیری شورای عالی سیاسی در یمن برای اداره امور این کشور، نقش "منصورهادی" رئیس جمهور مستعفی که مهره سعودی‌ها است به شدت تنزل یافته و این مایه نگرانی برای حاکمان ریاض است، از اینرو سعودی‌ها برای انتقام گرفتن و ایجاد وحشت در میان مردم یمن، بمباران‌های کورکورانه مناطق مختلف این کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان ، بیش از یک سال و نیم است که ائتلاف متجاوز سعودی با سلاح‌ها و تجهیزات خریداری شده از آمریکا و انگلیس در حال بمباران مردم یمن و تخریب گسترده زیرساخت‌های این کشور است.

این ائتلاف متجاوز از فروردین سال 94 با چراغ سبز آمریکا با هدف بازگرداندن "عبد ربه منصور هادی" به قدرت و از بین بردن جنبش انصارالله ، حمله به یمن را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون هزاران تن از مردم این کشور را کشته، زخمی و آواره کرده و نکته قابل تامل آنکه بخش وسیعی از قربانیان حملات ددمنشانه سعودی‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.  

اهمیت ژئوپلیتیک یمن

"یمن" کشوری  در جنوب غربی آسیا و جنوب شبه جزیره عربستان، است؛ این کشور پرجمعیت‌ترین کشور شبه جزیره محسوب می‌شود.

یمن از موقعیت ژئوپلیتیک فوق العاده‌ای برخوردار است و جزء حاصلخیزترین کشورهای شبه جزیره محسوب می‌شود. این کشور با تسلط بر تنگه «باب‌المندب» قادر است دریای سرخ را به کنترل درآورد و با استفاده از جزیره استراتژیک «بریم» می‌تواند این تنگه مهم را ببندد و از آنجایی که بلندترین جزیره- زقر- را در منطقه در اختیار دارد می‌تواند فعالیت‌های دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ را به کنترل خود درآورد.

چشم طمع استعمارگران به یمن

وضعیت سوق‌الجیشی، طبیعی و انسانی یمن سبب شده است که کشورهای استعمارگر غرب و سعودی‌ها همواره به این کشور چشم طمع داشته باشند. سردمداران ریاض در سال‌های اخیر با مشاهده رویکرد و گرایش مردم یمن به جبهه مقاومت و قدرت‌گیری نیروهای انصارالله در این کشور، بر آن شدند تا برنامه چندین سال خود مبنی بر تبدیل کردن یمن به مستعمره عربستان را عملیاتی کنند اما تیر آن‌ها به سنگ خورده و سعودی‌ها نه تنها در دستیابی به این هدف شوم خود توفیقی نداشته اند بلکه با بحران مرزی هم مواجه شده اند و مناطق و پایگاه های نظامی خود در مرز با یمن را در تیرس موشک های نیروهای مردمی یمن می‌بینند.   

  

جمعیت شیعیان در یمن

حدود 65 درصد از جمعیت 28 میلیونی یمن را شیعیان زیدی تشکیل می‌دهند؛ یمنی‌ها اسلام خود را مدیون حضرت علی(ع) می‌دانند؛ نکته جالب توجه اینکه از جمعیت 25 ملیونی یمن حدود 5 ملیون از سادات و ذریه پیامبر بوده که 90 درصد آنها سادات حسنی و بقیه سادات حسینی‌اند.

شیعیان در کدام مناطق یمن ساکن‌اند

شیعیان زیدی یمن بیشتر در شمال این کشور در استان صعده ساکن هستند؛ البته در صنعا پایتخت این کشور نیز، هم شیعیان زیدی و هم شیعیان دوازده امامی که بسیار متحد هستند، حضور چشمگیری دارند. 

همچنین علاوه بر صنعا و صعده، شیعیان یمن در شهرهای مارب، ذمار و عدن نیز ساکن هستند. به طور کلی در یکی دو دهه اخیر جمعیت شیعیان یمن رو به فزونی یافته است؛ این امر بویژه پس از حماسه مجاهدان حزب‌الله لبنان در منهدم و منهزم کردن ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی، تشدید شد و گرایش مردم سلحشور یمن به مجاهدان جبهه مقاومت در منطقه دو چندان گشت.

اتفاق فوق‌الذکر چندان برای حاکمان سعودی خوشایند نبود و آن‌ها از آن جهت که قدرت‌گیری جبهه مقاومت در منطقه را مغایر با اهداف مشترک وهابیت و صهیونیست‌ها می دیدند برای خشکاندن ریشه مقاومت در مرزهای جنوبی شان به یمن یورش بردند و اکنون بیش از 18 ماه است که در این کشور از هیچگونه جنایتی حتی کودک کشی دریغ نمی‌کنند.

افزایش جنایت‌های سعودی‌ها علیه مردم یمن

جنگنده‌های سعودی در تازه‌ترین جنایتشان به مراسم ترحیم پدر وزیر کشور یمن حمله کرده و حدود 700 نفر از مردم این کشور را کشته و زخمی کردند. جنایتی که به قدری سبعانه بود که موجب شد تا فرمان دهنده اصلی حمله به یمن یعنی آمریکا هم (البته به صورت ظاهری و برای ردگم کنی)، به آن واکنش نشان دهد و اعلام کند در حمایت خود از سعودی‌ها تجدیدنظر می‌کند.     

سعودی‌ها پیش تر نیز جنایت های مشابهی را در یمن انجام داده بودند؛ اواخر مردادماه سال جاری 50 دانش آموز یمنی در استان صعده واقع در شمال این کشور توسط جنگنده‌های سعودی به شهادت رسیدند.

خروج نام سعودی‌ها از لیست ناقضان حقوق کودک با تطمیع و ارعاب آقای دبیرکل 

اواخر خردادماه بود که سعودی‌ها با تطمیع و ارعاب، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را وادار کردند تا نام این رژیم را از لیست ناقضان حقوق کودک به سبب فجایع یمن، پاک کند؛ موضوعی که واکنش‌های فراوانی را در عرصه بین‌الملل به همراه داشت؛ شاید همان امر، عاملی شده است تا کودک کشی های سعودی ها در یمن استمرار یابد.  

تخریب زیرساخت‌های یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی

کشتار ملت یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور توسط ائتلاف سعودی و استفاده این ائتلاف نظامی از بمب‌های حاوی اورانیوم غنی شده و بمب‌های خوشه‌ای که جز سلاح‌های ممنوعه هستند و همچنین محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن با هدف گرسنه نگه داشتن یمنی‌ها و به تسلیم واداشتن آنها در برابر ستمگران و متجاوزان سعودی که با سکوت مرگبار نهادهای بین‌المللی مواجه شده، موجبات حیرت جهانیان را فراهم آورده است.  

وضعیت قرمز برای کودکان یمنی

در اواسط ماه آگوست سال جاری، صندوق کودکان یونیسف اعلام کرد با توجه به جلوگیری عربستان از انتقال دارو و مواد غذایی به برخی مناطق یمن، بیش از دو و نیم میلیون کودک یمنی به سوء تغذیه دچار شده‌اند.

 یونیسف از زبان نماینده خود در یمن هدف قرار گرفتن کودکان در جنگ علیه یمن را محکوم کرد و ابراز داشت با ادامه محاصره و جلوگیری از انتقال دارو و غذا به مناطق بحران زده، ممکن است ده هزار کودک یمنی تا پایان سال جاری از بین بروند.

برای آگاهی از اوضاع جنگ در یمن و مخمصه‌ای که سعودی‌ها در آن گرفتار شده‌اند با "حسن هانی زاده" کارشناس مسائل غرب آسیا به گفت و گو پرداختیم؛ وی معتقد است: سرادمداران سعودی در جریان تجاوز بیش از 18 ماهه خود به شهرهای مختلف یمن نتوانسته‌اند به هیچ‌یک از اهداف از پیش تعیین شده شان دست پیدا کنند و اکنون با متحمل شدن هزینه‌های سنگین سیاسی و نظامی و مالی در یمن در بدترین شرایط قرار گرفته‌اند.

در ادامه توجه شما مخاطبان را به این مصاحبه جلب می‌کنیم: 

تغییر موازنه قدرت در جنگ یمن

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به افزایش حملات سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمنی، اظهار کرد: مجهز شدن نیروهای جنبش انصارالله به  موشک‌های بالستیک دوربرد موازنه قدرت را به نفع مردم یمن در نبرد با متجاوزان سعودی تغییر داده است، بنابراین طبیعی است که سعودی‌ها، بر روی بمباران مراکز تجمع مردم یمن متمرکز شوند. 

سعودی‌ها به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافته‌اند

وی با اشاره به شکست‌های سیاسی و نظامی عربستان سعودی در یمن، تصریح کرد: سردمداران سعودی در جریان تجاوز بیش از 18 ماهه خود به شهرهای مختلف یمن نتوانسته‌اند به هیچ‌یک از اهداف از پیش تعیین شده شان دست پیدا کنند و اکنون با متحمل شدن هزینه‌های سنگین سیاسی و نظامی و مالی در یمن در بدترین شرایط قرار گرفته‌اند و حتی مناطق مرزی خود را هم در خطر اقدامات تلافی جویانه مجاهدان انصارالله می‌بینند. 

تحولات سیاسی و میدانی در جنگ یمن به نفع انصارالله، سعودی‌ها را وادار به انتقام‌گیری از مردم کرده است

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در یمن، گفت: با توجه به تشکیل دولت وحدت ملی و شکل گیری شورای عالی سیاسی در یمن برای اداره امور این کشور، نقش "منصورهادی" رئیس جمهور مستعفی که مهره سعودی‌ها است به شدت تنزل یافته و این مایه نگرانی برای حاکمان ریاض است، از اینرو سعودی‌ها برای انتقام گرفتن و ایجاد وحشت در میان مردم یمن، بمباران‌های کورکورانه مناطق مختلف این کشور را  در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در یمن اوضاع وخیم‌تری در انتظار سعودی‌هاست 

هانی زاده با بیان اینکه وضعیت یمن وارد مرحله خطرناکی شده، تصریح کرد: با توجه به افزایش حملات سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمنی، جنبش انصارالله به منظور ایجاد استراتژی توازن وحشت، موشک‌های بالستیک بیشتری به سمت پایگاه‌های نظامی سعودی‌ شلیک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک آسیب‌های بیشتری از جانب جنگ یمن متوجه عربستان سعودی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به افزایش دامنه جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم یمن، یک انسجام ملی در این کشور میان پیروان تمام فِرق و ساکنان مناطق شمالی و جنوبی این کشور پدید آمده است و به نظر می‌رسد که آحاد ملت یمن برای مقابله با متجاوزان سعودی مصمم هستند. 







  پیام رسان 
+ هر کسی نام کسی گفت سرش بالا رفت ما که از لطف تو داریم سری در سر ها ازدحام است سر کوی شما اذن بده لااقل ما بنشینیم همین آخرها

+ سلیمانا از این خرمن فقط یک خوشه میخواهم ز گوشه گوشه دنیا فقط شش گوشه میخواهم برگ زردی با سماجت شاخه را چسبیده بود دستهای خویش و دامان توام آمد به یادم یا حسین

+ سلام دوستان عزیز

+ سال پر خیر وبرکتی داشته باشین دوستان پارسی بلاگ

+ سال نو به همه دوستلن عزیز مبارک

+ سال نو بغیر از تعویض لباس و کفش وغیره سالی برای تعویض رفتار ها وکردارهایمان باشد برایملن ابدی ومبارکتر خواهد بود

+ سال1397 برای همه دوستان عزیز مبارک باشد

+ پیشاپیش سال پر خیر وبرکتی را در پناه مهدی صاحب الزمان برایتان ارزومندم انشالله سال ظهور حضرت بقیه باشد

+ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

+ روز میلاد بانوی بزرگ اسلام، پرستار تمام نیکی ها پرستار تن رنجور ولایت، پرستار ارزش های مقدس عاشورا، زینب کبری(س) بر همه پرستاران و پیروانش مبارک باد.




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ